BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Five-year-old children construct patterns, deconstruct them and talk about them
Instytucja:
Data: marzec 2008 – kwiecień 2008
Badacz: Ewa Swoboda, Konstantinos Tatsis
Abstrakt:

Badanie stanowiło element szerszego przedsięwzięcia badawczego (Swoboda, Synoś, 2007; Swoboda, Synoś, Pluta, 2008) oraz miało postać eksperymentu, którego celem było określenie stopnia, w jakim szlaczki geometryczne mogą pomóc w kształtowaniu dziecięcych intuicji związanych z przekształceniami geometrycznymi. W centrum zainteresowań badaczy znalazło się przejście od wizualnej reprezentacji relacji geometrycznych (symetrii osiowej, obrotu, przesunięcia) do rozumienia związków między figurami jako ruchu nakładającego jedną figurę na drugą. Eksperyment przeprowadzono w publicznym przedszkolu w Rzeszowie wśród 19 pięciolatków. Zastosowano obserwację oraz wywiady z dziećmi. Zadaniem dzieci było utworzenie szlaczków z kafelków o nadrukowanym po jednej stronie asymetrycznym wzorem, przy czym jedne kafelki posiadały wzór, inne zaś jego symetryczne odbicie. Podczas pierwszej sesji dzieci same układały szlaczki zgodnie z poleceniami badacza, podczas drugiej występowały w roli eksperta tłumaczącego zasadę układania danego rodzaju szlaczka drugiemu dziecku. Zgromadzony materiał składał się z nagrań wideo oraz ich transkrypcji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w wyniku zajęć z kafelkami dzieci zdobywały doświadczenia pozwalające odróżnić przekształcenie w postaci symetrii osiowej od przesunięcia i obrotu. Dzieci wykazywały przeświadczenie, że do stworzenia symetrycznego obiektu nie wystarczyła manipulacja jednym kafelkiem. Najczęściej przypisywaną szlaczkowi przez dzieci własnością była jego kontynuacja, podkreślana przez gesty, słowa i sposób budowania szlaczka. Badani w różny sposób reagowali na przedstawione im zadania, najczęściej nie przenosząc na nie bezpośrednio doświadczeń nabytych w wyniku wcześniej wykonanych zadań, lecz wzbogacając je, co świadczyło o zasadności koncepcji czynnościowego nauczania matematyki, prowadzącego do bardziej ogólnego rozumienia danego pojęcia czy procedury.

Deskryptory TESE: rozwiązywanie problemów, matematyka, edukacja przedszkolna, dziecko, metodyka
TESE descriptors: problem solving, mathematics, pre-primary education, child, learning theory
Publikacje:
  • Swoboda, E. i Tatsis, K. (2009). Five-year-old children construct patterns, deconstruct them and talk about them. Didactica Mathematicae = Dydaktyka Matematyki, 32, 153-174.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"