BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Fizyczne i społeczne środowisko pracy a wypalenie się nauczycielek i nauczycieli wychowania fizycznego
Instytucja:
Data: 2003
Badacz: Maria Brudnik
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę wpływu prestiżu zawodu oraz fizycznego i społecznego środowiska pracy nauczycieli wychowania fizycznego na występowanie wśród nich syndromu wypalenia zawodowego. Badaniem objęto 256 nauczycieli wychowania fizycznego z różnych typów szkół, w tym 144 kobiety i 112 mężczyzn. Diagnozy występowania wypalenia zawodowego dokonano na podstawie polskiej wersji kwestionariusza Maslach Burnout Inventory (MBI). W analizie statystycznej uzyskanych danych wykorzystano metodę skupień (k-średnich). Analiza wyników badania pozwoliła stwierdzić wypalenie zawodowe u 27,3% nauczycieli wychowania fizycznego, częściowe wypalenie zawodowe zaś u 14,1%. Kobiety były nieco bardziej narażone na doświadczanie wypalenia zawodowego niż mężczyźni. Wśród największych problemów napotykanych w praktyce zawodowej zarówno przez nauczycielki, jak i nauczycieli, znalazły się braki w sprzęcie oraz łączone lekcje na jednej sali gimnastycznej. Nie bez znaczenia pozostawały też konflikty interpersonalne w zespole nauczycielskim. Wypaleniu zawodowemu nauczycielek sprzyjała również niska ranga wychowania fizycznego w szkole. Z kolei wsparcie rodziców utwierdzało badanych w poczuciu profesjonalizmu, w tym szczególnie nauczycielki.

Autorskie słowa kluczowe: wypalenie zawodowe, nauczyciel wf, fizyczne i społeczne środowisko pracy
Author's Keywords: job burnout, physical education teachers, work environment
Deskryptory TESE: środowisko społeczno-kulturowe, zawód nauczyciela, wyposażenie, baza dydaktyczna, relacje interpersonalne, wsparcie dla nauczycieli, uczestnictwo rodziców, wychowanie fizyczne, nauczyciel przedmiotu
TESE descriptors: socio-cultural environment, teaching profession, equipment, educational facilities, interpersonal relations, support for teachers, parent participation, physical education, specialist teacher
Publikacje:
  • Brudnik, M. (2010). Fizyczne i społeczne środowisko pracy a wypalenie się nauczycielek i nauczycieli wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Sport, 3, 167-173.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"