BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki warunkujące zachowania zawodowe nauczycieli
Data: 2010
Badacz: Łucja Krzyżanowska, Marek Smulczyk, Magda Stec
Abstrakt:

Celem badania była analiza postawy nauczyciela wobec wykonywanego zawodu oraz postawy w stosunku do ucznia w placówkach prezentujących różne strategie nauczania. Badanie miało charakter jakościowy i wykorzystano w nim wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej (EWD) oraz wyniki egzaminu gimnazjalnego. Dodatkowo posłużono się technikami obserwacji i wywiadów pogłębionych z nauczycielami. Badaniem objęto 30 liceów ogólnokształcących. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość badanych za swoje najważniejsze zadanie uznała uczenie myślenia oraz kształtowanie młodych ludzi. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano również prawidłowość, że szkoły z wysokimi wartościami wskaźnika EWD na pewnym etapie różnicują swoje wymagania w związku z maturalnymi wyborami uczniów. Jednocześnie w placówkach o niskim EWD odnotowano wśród pedagogów stanowisko, zgodnie z którym absolwent szkoły średniej powinien posiadać wszechstronną wiedzę. W lepszych szkołach był mniejszy nacisk na dyscyplinę oraz występowało większe otwarcie na uczniów niż w placówkach ze słabszymi wynikami. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić także występowanie bardziej dyrektywnej postawy wobec ucznia w szkołach o niskich wskaźnikach EWD w porównaniu ze szkołami o wysokich wynikach.

Autorskie słowa kluczowe: podejście nauczyciela do zawodu, podejście do ucznia, strategia szkoły, edukacyjna wartość dodana (EWD)
Author's Keywords: teacher’s approach to the profession, approach to student, strategy of the school, educational value added (EWD)
Deskryptory TESE: zachowania, zawód nauczyciela, nauczyciel, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, kadra pedagogiczna, kwalifikacje pedagogiczne
TESE descriptors: behaviour, teaching profession, teacher, attitude, teacher-student relation, interpersonal relations, teaching staff, teaching qualification
Publikacje:
  • Smulczyk, M., Krzyżanowska, Ł. i Stec, M. (2012). Czynniki warunkujące zachowania zawodowe nauczycieli. Pedagogika Społeczna, 3, 105-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"