Tytuł badania: |
Czynniki warunkujące zachowania zawodowe nauczycieli |
Data: |
2010 |
Badacz: |
Łucja Krzyżanowska, Marek Smulczyk, Magda Stec |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza postawy nauczyciela wobec wykonywanego zawodu oraz postawy w stosunku do ucznia w placówkach prezentujących różne strategie nauczania. Badanie miało charakter jakościowy i wykorzystano w nim wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej (EWD) oraz wyniki egzaminu gimnazjalnego. Dodatkowo posłużono się technikami obserwacji i wywiadów pogłębionych z nauczycielami. Badaniem objęto 30 liceów ogólnokształcących. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość badanych za swoje najważniejsze zadanie uznała uczenie myślenia oraz kształtowanie młodych ludzi. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano również prawidłowość, że szkoły z wysokimi wartościami wskaźnika EWD na pewnym etapie różnicują swoje wymagania w związku z maturalnymi wyborami uczniów. Jednocześnie w placówkach o niskim EWD odnotowano wśród pedagogów stanowisko, zgodnie z którym absolwent szkoły średniej powinien posiadać wszechstronną wiedzę. W lepszych szkołach był mniejszy nacisk na dyscyplinę oraz występowało większe otwarcie na uczniów niż w placówkach ze słabszymi wynikami. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić także występowanie bardziej dyrektywnej postawy wobec ucznia w szkołach o niskich wskaźnikach EWD w porównaniu ze szkołami o wysokich wynikach. |
Autorskie słowa kluczowe: |
podejście nauczyciela do zawodu, podejście do ucznia, strategia szkoły, edukacyjna wartość dodana (EWD) |
Author's Keywords: |
teacher’s approach to the profession, approach to student, strategy of the school, educational value added (EWD) |
Deskryptory TESE: |
zachowania, zawód nauczyciela, nauczyciel, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, kadra pedagogiczna, kwalifikacje pedagogiczne |
TESE descriptors: |
behaviour, teaching profession, teacher, attitude, teacher-student relation, interpersonal relations, teaching staff, teaching qualification |
Publikacje: |
- Smulczyk, M., Krzyżanowska, Ł. i Stec, M. (2012). Czynniki warunkujące zachowania zawodowe nauczycieli. Pedagogika Społeczna, 3, 105-118.
|