BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki warunkujące zachowania agresywne młodzieży gimnazjalnej
Data: luty 2002 – czerwiec 2002
Badacz: Katarzyna Piniecka
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytanie badawcze: Jakie czynniki warunkują zachowania agresywne młodzieży gimnazjalnej? W badaniu wzięło udział 24 nauczycieli oraz 105 uczniów z dwóch celowo dobranych gimnazjów w Chorzowie. Analizie poddano trzy kwestionariusze wywiadów z wychowawcami klas, 21 kwestionariuszy ankiet dla nauczycieli; dwa kwestionariusze wywiadów z uczniami; 93 kwestionariusze ankiety dla uczniów, 10 tekstów wypracowań uczniów. Na agresywne zachowania gimnazjalistów wpływają w opinii ankietowanych takie czynniki jak: niekorzystna atmosfera w szkole (65% wskazań); zbyt duża liczba uczniów w klasach (32%); negatywne postawy nauczycieli (24%); źle ułożone plany lekcji (19%); nauczyciele źle przygotowani do pracy (6%). Zdaniem nauczycieli na udział uczniów w bójkach wpływały takie czynniki jak: zbyt duża liczba uczniów w klasie (71%); niekorzystna atmosfera panująca w szkole (57%); złe przygotowanie nauczycieli do pracy (43%); programy nauczania niedostosowane do potrzeb i możliwości uczniów (14%); niesprawiedliwe ocenianie uczniów (9%). Zdaniem samych uczniów na uczestnictwo w bójkach wpływa przede wszystkim przynależność do nieformalnych grup młodzieżowych (62% wskazań). 60% respondentów uważało, że o agresji uczniowskiej decyduje oglądanie filmów i programów telewizyjnych eksponujących przemoc. O wpływie gier komputerowych na agresywne zachowania gimnazjalistów było przekonanych 38% uczniów. 12% jako źródło agresji gimnazjalistów wskazało korzystanie z gier komputerowych i internetu w wolnym czasie. W opinii prawie wszystkich nauczycieli czynnikiem warunkującym w największym stopniu agresywne zachowania uczniów jest spędzanie zbyt dużej ilości wolnego czasu na oglądaniu filmów i innych programów ze scenami przedstawiającymi przemoc.

Autorskie słowa kluczowe: środowisko rodzinne, środowisko szkolne, grupy rówieśnicze, uwarunkowania agresji, uczniowie gimnazjum, zachowania agresywne
Author's Keywords: home environment, school environment, groups of peers, conditioning and determinants of aggressiveness, school children of gymnasium, aggressive behaviours
Deskryptory TESE: konflikt, przemoc, przemoc szkolna, osobowość, młodzież, narkomania
TESE descriptors: conflict, violence, bullying, personality, youth, drug abuse
Publikacje:
  • Piniecka, K. (2005). Czynniki warunkujące zachowania agresywne młodzieży gimnazjalnej. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LVIII, 115-124.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"