BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki warunkujące sprawność ortograficzną
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Adam Rychlik
Abstrakt:

Badanie nad czynnikami warunkującymi sprawność ortograficzną przeprowadzono wśród uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów ogólnokształcących. Do zebrania materiału wykorzystano sprawdziany ortograficzne, testy psychologiczne i ankiety dopasowane do poziomu kształcenia. Do błędów rażących zaliczono niewłaściwe użycie rz, ż, ch, h, ó, u, partykuły nie z osobowymi formami czasownika, niepoprawną pisownię łączną przyimka z odmiennymi częściami mowy. Jednym z badanych czynników była płeć uczniów. Wyniki badania relacji między sprawnością ortograficzną a płcią uczniów klas trzecich w dużym stopniu zależały od cech osobowościowych. Jednym z najważniejszych determinantów sprawności ortograficznej była jednak pamięć wzrokowa. Dlatego też uczniów poddano trzem próbom, w których wykorzystano ilustracje, wyróżniki barwne i graficzne. Wyniki badania w tym zakresie potwierdziły wstępne założenie, według którego im więcej różnic zauważonych i zapamiętanych w prezentacji obrazkowej, tym mniej błędów uczniowie popełnili w sprawdzianie ortograficznym. Badanie słuchowe przeprowadzono wśród 234 ankietowanych; uczniom zadano pięć pytań. 149 osób odpowiedziało poprawnie na dwa albo trzy pytania; spośród uczniów z tej grupy 57 popełniło od sześciu do 10 błędów ortograficznych. Ankietę wykorzystano do zbadania znajomości reguł i ich związku z kompetencjami ortograficznymi uczniów. Okazało się, że wśród dzieci z nauczania początkowego blisko 30% nie znało reguł ortograficznych, choć potwierdzono wpływ ich znajomości na kompetencję ortograficzną uczniów. U uczniów kończących szkołę podstawową zauważono wyższą sprawność ortograficzną w grupie dziewczynek.

Deskryptory TESE: polski, ortografia, pisanie, sprawność, ćwiczenie
TESE descriptors: Polish, spelling, writing, efficiency, exercise
Publikacje:
  • Rychlik, A. (2007). Czynniki warunkujące sprawność ortograficzną. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska – Językoznawstwo, VI, 75-95.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"