BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O zadaniach stawianych dzieciom
Data: marzec 1991
Badacz: Danuta Waloszek
Abstrakt:

Celem badania było wykazanie wartości zadań sformułowanych wariantowo w porównaniu z zadaniami sformułowanymi jednostronnie. Badaniem objęto 30 dzieci przedszkolnych w wieku sześciu lat. Podstawową metodą były obserwacje i testy. Dzieciom polecono wykonanie 30 zadań o konstrukcji zróżnicowanej (w postaci sugestii, życzenia, prośby) i 30 o konstrukcji niezróżnicowanej (polecenia, nakazy). Dane uzyskane w toku obserwacji przeanalizowano i skategoryzowano tak, aby uzyskać obraz zachowań dzieci podczas wykonywania zadań oraz charakterystykę trudności z tym związanych. Analiza pozwoliła na wyłonienie kategorii cech konstrukcyjnych zadań związanych z powstaniem trudności. Najbardziej znaczącymi były: motywy działania, materiał, struktura zadań. W sytuacjach zorganizowanych z 30 dzieci: 12 przejawiało różne rodzaje trudności z przewagą przeciążeń i zagrożeń przy wykonaniu każdego zadania jednostronnego; 10 – w wykonywaniu 5-10; u trzech badanych nie zaobserwowano zachowań świadczących o frustracji. W sytuacjach naturalnych, wzmacnianych zadaniami wariantowymi, tylko u trzech osób stwierdzono zachowania frustracyjne w przeważającej liczbie zadań (w 20 na 30), u sześciu w odniesieniu do niektórych zadań. Wyniki pozwalają stwierdzić, że zadania wariantowe, zwłaszcza wbudowane w sytuacje naturalnego działania dziecka, mimo zawartej w nich trudności, są bezpieczne dla dzieci, umożliwiają uczenie się podejmowania decyzji, odczuwania sprawstwa, konsekwencji własnego wyboru, realizację zamierzeń. Nie pozbawiają dziecka szans zmierzenia się ze sobą, odczuwania i doskonalenia kompetencji w różnych sferach, umożliwiają redukowanie nadmiernej trudności, powodującej destrukcję działania, uczą także sztuki samodzielnego formułowania zadań. Tak rozumiane zadania są kontrpropozycją dla obecnie dominujących zadań jednostronnie sformułowanych w postaci poleceń, nakazów, wymogów – stanowiących około 80% wszystkich zadań formułowanych przez nauczycieli. Zadania wariantowe umożliwiają podmiotowe podejście do dziecka w procesie wychowania (kształcenia).

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, edukacja przedszkolna, metoda aktywizująca, rozwój poznawczy, dziecko
TESE descriptors: child rearing, pre-primary education, activity method, cognitive development, child
Publikacje:
  • Waloszek, D. (1992). O zadaniach stawianych dzieciom. Wychowanie w Przedszkolu, 4, 202-210.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"