BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O wybranych aspektach determinujących nauczanie i uczenie się języka rosyjskiego (drugiego obcego)
Instytucja:
Data: 2003 – 2009
Badacz: Marzanna Karolczuk
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła analiza lekcji drugiego języka obcego pod względem odniesień w trakcie procesu nauczania do pierwszego języka obcego, jakim w badanych szkołach był angielski. W celu zebrania materiału badawczego obserwacji poddano 386 lekcji języka rosyjskiego (w tym 117 w szkole podstawowej, 63 w gimnazjum, 125 w liceum ogólnokształcącym oraz 81 w szkole średniej o profilu zawodowym), które prowadziło 12 nauczycieli oraz studentów-pratykantów, studiujących filologię rosyjską na Uniwersytecie w Białymstoku. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że nauczyciele, wprowadzając nową leksykę, zaproponowali skojarzenie z językiem angielskim na dwóch lekcjach. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem na lekcjach rosyjskiego stosowano porównania struktur leksykalno-gramatycznych z językiem polskim. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stwierdzono również, że uczniowie, którzy osiągali dobre wyniki z języka angielskiego, chętniej uczyli się drugiego języka obcego. Nauczanie języka rosyjskiego jako drugiego obcego przebiegało w oddaleniu od problematyki międzykulturowej (w grupie 386 zajęć w 331 nie odnotowano obecności żadnych odniesień do kultury). Analiza zgromadzonego materiału wykazała, że najwięcej odniesień do kultury wystąpiło na zajęciach prowadzonych w zawodowych szkołach średnich (23% obserwowanych lekcji).

Deskryptory TESE: rosyjski, nauczanie języków obcych, nauczanie, proces uczenia się, nauczyciel, uczeń, kultura
TESE descriptors: Russian, foreign language teaching, teaching, learning process, teacher, pupil, culture
Publikacje:
  • Karolczuk, M. (2010). O wybranych aspektach determinujących nauczanie i uczenie się języka rosyjskiego (drugiego obcego) – wnioski z badań. Neofilolog, 35, 185-194.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"