Tytuł badania: |
Artykulacja a sprawność kinestetyczno-ruchowa aparatu mowy w przypadkach dyzartrii w mózgowym porażeniu dziecięcym |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 – 2011 |
Badacz: |
Urszula Mirecka |
Abstrakt: |
Badaniem objęto dzieci w wieku od sześciu do 15 lat ze zdiagnozowanym mózgowym porażeniem dziecięcym, które uczęszczały na zajęcia prowadzone w ośrodkach rehabilitacyjno-terapeutycznych i placówkach edukacyjnych w województwie lubelskim. Łącznie w badaniu wzięło udział 36 osób. Wśród badanych najczęściej występowała dyzartria spastyczna (17 przypadków), następnie dyzartria mieszana spastyczno-dyskinetyczna (11 przypadków), dyzartria dyskinetyczna (pięć przypadków), dyzartria ataktyczna (dwa przypadki) oraz dyzartria mieszana ataktyczno-dyskinetyczna (jeden przypadek). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano m.in. Skalę dyzartrii – wersję dla dzieci. Analiza zgromadzonych danych pozwoliła stwierdzić, że u części respondentów trudności artykulacyjne mogły wynikać w pewnej mierze z nieprawidłowości zębowo-twarzowych (wady zębowe lub/i zgryzowe dotyczyły 22 osób). Dysglosję uwarunkowaną powyższymi nieprawidłowościami rozpoznano u dziewięciu badanych (u czworga dzieci w normie rozwojowej oraz u pięciorga dzieci z upośledzeniem umysłowym), a w jednym przypadku dysglosja powiązana była ze znacznie skróconym wędzidełkiem językowym. Jednocześnie nie odnotowano korelacji między wynikami prób artykulacyjnych a wynikami eksperymentalnej próby słuchu fonemowego. |
Autorskie słowa kluczowe: |
dyzartria, artykulacja, sprawność kinestetyczno-ruchowa, mózgowe porażenie dziecięce |
Author's Keywords: |
dysarthria, articulation, kinesthetic-motor efficiency, infantile cerebral palsy |
Deskryptory TESE: |
rozwój dziecka, dziecko, problemy zdrowotne, umiejętność mówienia, umiejętności komunikowania się, logopedia |
TESE descriptors: |
child development, child, health problems, oral skills, communicative competences, speech therapy |
Publikacje: |
- Mirecka, U. (2013). Artykulacja a sprawność kinestetyczno-ruchowa aparatu mowy w przypadkach dyzartrii w mózgowym porażeniu dziecięcym – badania eksperymentalne. Forum Oświatowe, 21, 80-87.
|