BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Asertywność i poczucie tożsamości uczniów jako wyznaczniki efektywności lekcji kształcenia obywatelskiego
Instytucja:
Data: 1995
Badacz: Waldemar Kozłowski
Abstrakt:

W badaniu podjęto problem roli zmiennych osobowościowych w procesie ustosunkowania uczniów do lekcji i do efektów kształcenia. Badaniem objęto uczestników eksperymentalnego programu KOSS (Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej). W pierwszym etapie (pod koniec pierwszego semestru) udział wzięło 512 uczniów klas siódmych z 20 dobranych losowo szkół (z 52 biorących udział w eksperymencie) z województw olsztyńskiego, białostockiego, krakowskiego, wrocławskiego oraz miasta Łodzi. W obu etapach zastosowano podobne kwestionariusze; w pierwszym etapie dokonano pomiaru poziomu asertywności (opracowana skala oparta na wskaźnikach M. Król-Fijewskiej, 1991) i poczucia tożsamości (adaptacja narzędzia R. Ochse i C. Pluga, 1986). W wynikach w skalach asertywności i tożsamości zaobserwowano prawidłowości (nieistotne statycznie): poziom obu zmiennych był wyższy u chłopców, u badanych z miast; lepsi uczniowie mieli wysokie poczucie tożsamości. Chęć kontynuowania lekcji w szkole ponadpodstawowej korelowała istotnie z asertywnością; asertywność korelowała istotnie z ocenami lekcji: zrozumiałością, poczuciem bezpieczeństwa i zorganizowania. Uczniowie o tożsamości wysokiej oceniali lekcje jako bardziej ciekawe, zrozumiałe, wesołe, bezpieczne, sensowne i normalne niż uczniowie o tożsamości niskiej. Uczniowie o niskiej asertywności oceniali lekcje jako nudniejsze, mniej zrozumiałe i mniej zorganizowane niż uczniowie o asertywności wysokiej. Zadania dotyczące samooceny umiejętności korelowały istotnie z tożsamością i asertywnością. W etapie drugim (po roku programu, w połowie klasy ósmej) brało udział 256 uczniów. W obu etapach zastosowano podobne kwestionariusze; w etapie drugim dokonano pomiaru oceny efektywności zajęć (samoocena umiejętności i przyrostu wiedzy, pytania projekcyjne). W drugim etapie w porównaniu z pierwszym nie zmieniła się liczba stwierdzonych zależności, jedynie w przypadku tożsamości zamiast normalności pojawiła się przydatność, w przypadku asertywności zamiast zorganizowania pojawiło się poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie o wysokim poczuciu tożsamości akcentowali kwestię zdobywania pożytecznych informacji, uczniowie o poczuciu niskim – możliwość kontaktu z nauczycielem. Dla uczniów o wysokiej asertywności lekcje oznaczały: luz, swobodę, brak napięć, możliwość wyrażania własnego zdania, poznawania ciekawych spraw; dla uczniów o asertywności niskiej – dobry klimat, możliwość poznania kolegów z innej strony, okazję do rozwoju zainteresowań. W przypadku tożsamości nie uzyskano żadnej istotnej korelacji, asertywność wykazała związek w przypadku jednego zadania. Asertywność korelowała istotnie z przyrostem wiedzy o sobie i szkole, tożsamość z wiedzą na temat współżycia ludzi oraz bliskiego otoczenia. Oceny w drugim etapie uległy pewnemu zmniejszeniu.

Deskryptory TESE: wychowanie obywatelskie, osobowość, uczeń, projekt pilotażowy, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: civics, personality, pupil, pilot project, attitude towards school
Publikacje:
  • Kozłowski, W. (1996). Asertywność i poczucie tożsamości uczniów jako wyznaczniki efektywności lekcji kształcenia obywatelskiego. Edukacja, 4, 76-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"