BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczność akademicka wobec osób niepełnosprawnych – percepcja studentów z niepełnosprawnością
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Stanisław Byra, Monika Parchomiuk
Abstrakt:

Sformułowano dwa pytania badawcze: Jak kształtują się społeczne reakcje i zachowania związane ze stygmatyzacją względem osób niepełnosprawnych w środowisku akademickim w percepcji studentów niepełnosprawnych? Jakie są osobiste doświadczenia studentów niepełnosprawnych (obejmujące również ich reakcje i zachowania) związane ze stygmatyzacją w środowisku akademickim? Badaniem objęto 43 studentów, w tym 60,5% studiowało na UMCS-ie, a pozostali na KUL-u. 83,7% respondentów stanowiły kobiety. Średnia wieku: 20,72 roku. 32,6% badanych borykało się z zaburzeniami słuchu, 20,9% z wadami i zaburzeniami związanymi z narządem ruchu, 13,9% z zaburzeniami wzroku, a 9,3% z chorobami przewlekłymi albo wadami w obrębie narządów wewnętrznych. 93% studentów miało orzeczony stopień niepełnosprawności. Na podstawie wypowiedzi badanych stwierdzono niską częstotliwość (rzadką albo bardzo rzadką) reakcji/zachowań stygmatyzujących w środowisku akademickim. Studenci dostrzegali u innych osób ze środowiska akademickiego zakłopotanie, co być może skutkuje dystansowaniem się do osób niepełnosprawnych. Badani ponadto stosunkowo często odczuwali niedocenianie możliwości u osób z ograniczeniami sprawności; czasami też naruszano ich prywatność przez dopytywanie się o osobiste problemy ze zdrowiem. Okazało się także, że najczęściej to ze środowiska rówieśników pochodziły reakcje i zachowania stygmatyzujące, dostrzegane przez niepełnosprawnych. Wśród wykładowców dostrzegano stawianie niepełnosprawnym wyższych wymagań niż w stosunku do innych pełnosprawnych studentów.

Deskryptory TESE: upośledzenie, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, student, postawa, relacje interpersonalne, choroba
TESE descriptors: disability, physical disability, hearing impairment, visual impairment, student, attitude, interpersonal relations, illness
Publikacje:
  • Byra, S. i Parchomiuk, M. (2012). Społeczność akademicka wobec osób niepełnosprawnych – percepcja studentów z niepełnosprawnością. Polityka Społeczna, 1, 26-31.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"