BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczno-polityczne poglądy uczniów szkół podstawowych i ich uwarunkowania
Data: [1997]
Badacz: Waldemar Kozłowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były poglądy społeczno-polityczne uczniów szkół podstawowych. W badaniu wzięło udział 305 uczniów klas ósmych z 12 szkół podstawowych w województwach: olsztyńskim, białostockim, wrocławskim, krakowskim, a także w Grójcu i Legionowie. W badanej populacji było 50,8% dziewcząt i 49,2% chłopców. 48,5% stanowili uczniowie osiągający bardzo dobre i dobre wyniki w nauce. 49,2% respondentów chciało kontynuować naukę w liceum ogólnokształcącym. 59,9% badanych zgodziło się z opinią, że rząd pozostaje obojętny na los przeciętnego obywatela. Co trzeci badany był zdania, że polski rząd jest zainteresowany losem Polaków. Blisko 70% uczniów wierzyło, że w razie krzywdy obywatele mogą odwołać się do niezależnego sądu. Prawie połowa badanych chciałaby, aby w Polsce wprowadzono autorytarną formę władzy. Prawie 1/3 badanych nie wyraziła poparcia wobec rządów autorytarnych. 59,9% ósmoklasistów uważało, że w Polsce wartość człowieka mierzona jest ilością posiadanych przez niego pieniędzy. 57,4% młodzieży było zdania, że Polacy nie mogą bez przeszkód realizować swoich aspiracji życiowych. 27,1% uczniów zgodziło się ze stwierdzeniem: Nie mam wpływu na to, co się wokół mnie dzieje. Osoby, które nie ufały rządowi, były skłonne do wyrażania opinii, że stan posiadania wyznacza pozycję społeczną ludzi. Badanie potwierdziło, że przekonaniu o dominującej roli pieniędzy i brakowi zaufania wobec rządu towarzyszyły poczucie niemożności wpływu na otoczenie, aprobata autorytarnych rządów, nieufność wobec możliwości realizacji dążeń oraz niedostatek zaufania do władzy sądowniczej. Poglądy uczniów w małym stopniu zależały od miejsca zamieszkania. Okazało się jednak, że poglądy uczniów w większym stopniu różnicowane są przez płeć – dziewczęta bardziej niż chłopcy były przekonane, że mają wpływ na otoczenie. Chłopcy byli bardziej krytyczni wobec władzy wykonawczej. Dziewczęta były nieco bardziej skłonne do akceptowania władzy sądowniczej. Nie stwierdzono znaczących różnic w poglądach politycznych między uczniami lepszymi i gorszymi w nauce.

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, obywatel, polityka, rządzenie, rząd, wychowanie obywatelskie
TESE descriptors: civic values, citizen, politics, governance, government, civics
Publikacje:
  • Kozłowski, W. (1997). Społeczno-polityczne poglądy uczniów szkół podstawowych i ich uwarunkowania. Edukacja, 3, 54-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"