BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczno-osobowościowe uwarunkowania realizacji planów edukacyjnych a położenie społeczno-zawodowe
Data: 2000 – 2001
Badacz: Maria Zielińska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotezy o korelacji między percepcją możliwości realizacji planów edukacyjnych a wybranymi cechami społeczno-demograficznymi i cechami osobowościowymi w perspektywie osiągniętej pozycji społeczno-zawodowej. Badanie zrealizowano na celowej, kwotowej próbie osób urodzonych między 1950 i 1960 rokiem (N = 425). W badaniu zastosowano technikę ankiety oraz ilościową (analiza czynnikowa) i jakościową (analiza treści wypowiedzi) analizę uzyskanych danych. Do analizy wybrano trzy momenty czasowe: pierwszą pracę (zwykle przed 1980 rokiem), rok 1993 i 2001. Zastosowano następującą typologię położenia społeczno-zawodowego: stabilni pozytywnie, stabilni negatywnie, walczący, przegrani. Wyróżniono również dwa czynniki w zakresie cech osobowościowych: podmiotowość negatywną i podmiotowość pozytywną. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wysoki poziom podmiotowości skorelowany pozytywnie z poziomem optymizmu generował przekonanie o znaczącym wpływie własnych cech osobowościowych na realizację planów edukacyjnych, prawdopodobnie niezależnie od warunków społeczno-politycznych. Niski poziom podmiotowości oraz niski poziom optymizmu łączył się ze skłonnością do przypisywania odpowiedzialności za niemożność zrealizowania planów edukacyjnych czynnikom zewnętrznym, znacznie rzadziej zaś osobowościowym. Płeć i miejsce zamieszkania nie różnicowały przekonań o czynnikach warunkujących realizację planów edukacyjnych. Natomiast poziom wykształcenia oraz kategoria społeczno-zawodowa odgrywały istotną rolę – im wyższy był poziom wykształcenia, tym częściej realizację planów wiązano z cechami osobowościowymi; prywatni przedsiębiorcy częściej przypisywali realizację planów czynnikom zewnętrznym.

Deskryptory TESE: planowanie, planowanie edukacji, środowisko społeczno-kulturowe, osobowość, zachowania społeczne, gospodarka, polityka
TESE descriptors: planning, educational planning, socio-cultural environment, personality, social behaviour, economy, politics
Publikacje:
  • Zielińska, M. (2002). Społeczno-osobowościowe uwarunkowania realizacji planów edukacyjnych a położenie społeczno-zawodowe. Edukacja, 2, 54-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"