BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczno-kulturowe uwarunkowania światopoglądu młodzieży w okresie transformacji
Instytucja:
Data: 2002 – 2004
Badacz: Tomasz Biernat
Abstrakt:

Badanie miało na celu opis stanu krystalizowania się światopoglądu młodzieży oraz uwarunkowań tego procesu. Badaniem objęto 847 osób, w tym 463 uczniów ostatnich klas szkół średnich (liceów i techników) oraz 384 studentów różnych szkół wyższych z województwa kujawsko-pomorskiego. Wiek badanych mieścił się w przedziale 18-24 lat. 60% próby stanowiły kobiety, a 40% mężczyźni. Wyniki badania pozwoliły określić dwie główne orientacje w tworzeniu światopoglądów, czy też dwa „święte kosmosy” leżące u podłoża wyznawanych przez badanych wartości – uniwersum konserwatywne (oparte przede wszystkim na wartościach religijnych) oraz uniwersum liberalne (oparte na przekonaniu o wolności człowieka i prawie do decydowania o swoim życiu). Wyróżniono również trzy procedury wytwarzania światopoglądu – procedurę indywidualizacji (przekonanie, że każdy człowiek ma własny, odrębny punkt widzenia), procedurę tolerancji (przyjęcie postawy nieoceniającej, „niewtrącającej się”) oraz procedurę pragmatyzacji (przykładanie wagi do kategorii skuteczności i użyteczności). Połowa badanych miała kłopot z określeniem własnego światopoglądu. Wypowiedzi uczniów i studentów były często sprzeczne i niespójne. Charakterystyczne było bezkonfliktowe współwystępowanie elementów pochodzących z kosmosu konserwatywnego i liberalnego, współistnienie różnych porządków aksjologicznych i dyskursów. Deklaracjom wiary religijnej towarzyszyła na przykład aprobata dla antykoncepcji, eutanazji i aborcji, negowanie instytucji Kościoła oraz małżeństwa. Badani nie dostrzegali zatem konfliktów aksjologicznych wynikających z takich postaw. Próbując wytłumaczyć to zjawisko, zwrócono uwagę na tendencję młodzieży do powstrzymywania się od wartościowania ludzkich zachowań oraz postrzegania różnych wartości jako jednakowo ważnych. Mogło to wynikać z braku ugruntowanego aksjologicznego systemu odniesienia związanego z przekonaniem o „płynności” wartości i ich jednostkowym lub społecznym charakterze (odrzucenie uniwersalności). Innym wytłumaczeniem niespójności i ambiwalencji było przenikanie się różnych światopoglądów charakterystyczne dla okresu formowania się postaw u młodzieży.

Deskryptory TESE: postawa, młodzież, religia, wolność, student, szkoła średnia
TESE descriptors: attitude, youth, religion, freedom, student, secondary school
Publikacje:
  • Biernat, T. (2006). Społeczno-kulturowe uwarunkowania światopoglądu młodzieży w okresie transformacji. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"