BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania asertywne młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie a percepcja postaw rodzicielskich
Data: [2005]
Badacz: Renata Biernat
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jaki jest poziom zachowań asertywnych u młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim i jej pełnosprawnych umysłowo rówieśników? czy płeć jest czynnikiem istotnie decydującym o przejawianiu reakcji asertywnych? jak rysuje się zależność między postawami rodzicielskimi a poziomem postawy asertywnej prezentowanym przez badaną populację? Do zebrania materiału badawczego zastosowano Skalę do Badania Zachowań Asertywnych Ja i inni P. Majewicza. Próbę badawczą stanowiło 171 uczniów (w tym 82 dziewczęta i 89 chłopców) z lekkim stopniem niepełnosprawności umysłowej (grupa eksperymentalna) oraz 165 uczniów (w tym 75 dziewcząt i 90 chłopców) w normie rozwojowej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że sprawność intelektualna nie była czynnikiem różnicującym istotnie statystycznie respondentów (jakkolwiek odnotowano nieco niższy poziom asertywności wśród badanych z grupy eksperymentalnej). Okazało się również, że badane dziewczęta były bardziej asertywne niż chłopcy. Jednocześnie wykazano, że wśród chłopców wyższy poziom asertywności cechował uczniów niepełnosprawnych umysłowo, natomiast wśród uczennic – dziewczęta pełnosprawne. Ponadto nie wykazano zależności między poziomem zachowań asertywnych ankietowanych z grupy eksperymentalnej a postawami rodziców. Z kolei w grupie ankietowanych z grupy kontrolnej poziom asertywności korelował z postawami rodzicielskimi.

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, młodzież, upośledzenie, osoby niepełnosprawne, rodzice, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, youth, disability, people with disabilities, parents, parent-child relation
Publikacje:
  • Biernat, R. (2006). Zachowania asertywne młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie a percepcja postaw rodzicielskich. Szkoła Specjalna, 3, 168-179.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"