BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania asocjalne uczniów upośledzonych umysłowo na terenie szkoły
Data: 1996 – 1999
Badacz: Joanna Kucharewicz
Abstrakt:

Celem badań własnych autorki było określenie typów zachowań asocjalnych uczniów upośledzonych umysłowo na terenie szkoły. Badania wykazały, że 65% uczniów przyjętych do placówek specjalnych wykazywało objawy niedostosowania społecznego, które odbijały się w zachowaniach asocjalnych na terenie szkoły. Bardzo często zachowania asocjalne przyjmowały formę agresji słownej albo fizycznej – zarówno wobec uczniów, jak i nauczycieli. Wyróżniono następujące formy przemocy fizycznej: popychanie, podstawianie nogi, kopanie, szarpanie za włosy, szczypanie, drapanie, wykręcanie rąk, bicie, plucie, duszenie, kłucie (nożyczkami, ołówkiem), zamykanie w WC i klasie, oblewanie wodą. Agresja słowna przejawiała się w następujących zachowaniach: wyśmiewaniu, ośmieszaniu (w obecności grupy), wulgaryzowaniu, skarżeniu, przezywaniu, podawaniu nieprawdziwych informacji. Nauczyciele potwierdzili, że podczas lekcji dochodzi do agresji ze strony uczniów upośledzonych; przejawia się ona w: niszczeniu książek, zeszytów, przyborów szkolnych, plamieniu odzieży kolegów atramentem. Zaobserwowano ponadto, że uczniowie upośledzeni często niszczą mienie szkolne, demolują urządzenia znajdujące się w placówkach, wybijają szyby w czasie wolnym od lekcji, kradną mienie szkolne (z tym wiązały się również włamania). Co więcej, uczniowie upośledzeni bardzo często wagarują albo w ogóle nie realizują obowiązku szkolnego. Istotną przyczyną zachowań asocjalnych wśród uczniów upośledzonych była patologizacja środowiska rodzinnego (80% badanej młodzieży): wielodzietność, bieda, przemoc. Te czynniki zwiększają niski poziom samokontroli i krytycyzmu, którym charakteryzuje się osobowość dziecka upośledzonego.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, resocjalizacja, socjalizacja, przemoc szkolna, przemoc, trudności w nauce, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: intellectual disability, correctional education, socialisation, bullying, violence, learning difficulty, special educational needs
Publikacje:
  • Kucharewicz, J. (2000). Zachowania asocjalne uczniów upośledzonych umysłowo na terenie szkoły (doniesienia wstępne z badań i obserwacji). Chowanna, 1, 45-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"