BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Budżet zadaniowy edukacji. Doświadczenia międzynarodowe
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Mateusz Pawłowski, Marta Rucińska
Abstrakt:

Opracowanie stanowiło przegląd rozwiązań z zakresu budżetu zadaniowego w sektorze edukacji stosowanych w Danii, Australii i Wielkiej Brytanii. Kontekstem opracowania było wdrażanie budżetu zadaniowego w Polsce, który to proces znajduje się w fazie początkowej. W analizie wykorzystano między innymi dane i dokumenty OECD z lat 2008-2011, dane i raporty instytucji rządowych tych krajów oraz polskie i zagraniczne publikacje naukowe. Analiza rozwiązań dotyczących budżetu zadaniowego z innych krajów pozwoliła stwierdzić, że budżet taki nie może mieć uniwersalnej formy i musi być dostosowany do specyficznego kontekstu społecznego, politycznego i gospodarczego danego kraju. Z tego samego powodu bezpośrednia adaptacja rozwiązań zagranicznych w Polsce nie jest uzasadniona. Budżet zadaniowy Wielkiej Brytanii pozwalał na określenie najbardziej racjonalnych wydatków, dyscyplinował wykonawców, umożliwiał rzetelną ocenę działań podejmowanych przez rząd oraz pozwalał na odniesienie struktury wydatków do założonych celów. Australijski mechanizm wsparcia opieki instytucjonalnej nad dzieckiem świadczył z kolei o korzystnym wpływie budżetu zadaniowego na otwarcie szkolnictwa wyższego na rynek oraz uczestnictwo w podejmowaniu decyzji o wydatkach studentów i ich rodzin. Przykład Danii wskazywał z kolei, że konsekwentne stosowanie celów i wskaźników w systemie taksometrycznym wpływało na zachowanie szkół wyższych, które skuteczniej dostosowują swoje działania do celów złożonych. We wszystkich omawianych krajach system budżetów zadaniowych wprowadzany był w sposób stopniowy na przestrzeni co najmniej kilkunastu lat. Budżety zadaniowe wymagały również określenia celów działania, środków potrzebnych na ich realizację oraz sposobu monitorowania tego procesu.

Autorskie słowa kluczowe: rynek pracy, budżet zadaniowy, wskaźniki, doświadczenia międzynarodowe
Author's Keywords: job market
Deskryptory TESE: finansowanie edukacji, czynnik ekonomiczny, badania edukacyjne, badania naukowe, szkolnictwo wyższe
TESE descriptors: financing of education, economic factor, educational research, research, higher education
Publikacje:
  • Rucińska, M. i Pawłowski, M. (2013). Budżet zadaniowy edukacji. Doświadczenia międzynarodowe. Edukacja, 3, 76-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"