BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Budżet i zagospodarowanie czasu wolnego wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych
Data: [1991]
Badacz: Mieczysław Walczak
Abstrakt:

Przedmiotem badania był budżet i zagospodarowanie czasu wolnego wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Badaniem objęto 100 wychowanków w wieku od 7 do 15 lat; wśród nich było 50 chłopców i 50 dziewcząt. Uczniowie objęci badaniem pochodzili z 20 placówek oświatowo-wychowawczych, m.in. domów dziecka, półinternatów, świetlic szkolnych itp., w województwach: jeleniogórskim, gdańskim, gorzowskim, katowickim, legnickim, suwalskim, wałbrzyskim, wrocławskim i zielonogórskim. W badaniu wzięło udział także 377 dzieci i młodzieży z placówek specjalnych w województwach: jeleniogórskim, katowickim, leszczyńskim, poznańskim, przemyskim, wałbrzyskim, wrocławskim i zielonogórskim. Dzieci z placówek oświatowo-wychowawczych przeznaczają na sen około 9,2 godziny. Ich pobyt w szkole trwa średnio 5,6 godziny. Szkolne zadania domowe odrabiają przez 2,1 godziny. W ciągu dnia obowiązkowe prace domowe i higieniczne zajmują im 1,5 godziny. Posiłki trwają zwykle 1,3 godziny, a czas wolny wynosi 4,3 godziny. Dzieci z placówek specjalnych średnio przeznaczają nieco mniej czasu na sen: dziewięć godzin. Dłużej za to przebywają w szkole: 5,8 godzin. Odrabianie prac domowych trwa w ich przypadku znacznie krócej: 1,3 godziny. Obowiązkowe prace domowe i higieniczne zajmują im 1,6 godziny, a posiłki – 1,2 godziny. Mają za to więcej wolnego czasu niż młodzież z placówek wychowawczych: 5,1 godzin. 90% wychowanków placówek wychowawczych i tyle samo dzieci specjalnej troski w wolnym czasie ogląda telewizję. W wolnych chwilach czyta około 70% osób z obu grup. Ponad połowa badanych przeznacza czas wolny na gry i zabawy. 54% wychowanków i 44% dzieci z placówek specjalnych w wolnym czasie uprawia sport. Na zajęcia do młodzieżowego domu kultury uczęszczało dwóch wychowanków z placówki wychowawczej; żadne dziecko specjalnej troski nie uprawiało tej formy aktywności w czasie wolnym. W zajęciach muzycznych i plastycznych uczestniczyło 11 wychowanków placówek wychowawczych. W zajęciach muzycznych brało udział 19% dzieci z placówek specjalnych, w zajęciach muzycznych – 30%. Najwięcej czasu młodzież z placówek wychowawczych i specjalnych przeznaczała na oglądanie telewizji – średnio około godziny dziennie, dzieci specjalnej troski – 35 minut więcej.

Deskryptory TESE: pedagogika czasu wolnego, zajęcia pozalekcyjne, zabawa, zajęcia rekreacyjne, zajęcia twórcze, zajęcia pozaszkolne, zajęcia kulturalne, wypoczynek
TESE descriptors: leisure education, supervised study, play, leisure activities, creative activities, out-of-school-hours provision, cultural activities, leisure
Publikacje:
  • Walczak, M. (1995). Budżet i zagospodarowanie czasu wolnego wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 105, 143-148.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"