Tytuł badania: |
Budżet czasu pracy nauczycieli nauczania początkowego w środowisku miejskim i wiejskim |
Data: |
[1998] |
Badacz: |
Lucyna Hurło |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie faktycznego czasu pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela klas I-III, ustalenie obciążenia nauczyciela innymi obowiązkami wynikającymi z charakteru pracy oraz określenie wymiaru czasu wolnego badanej grupy. Sondażem objęto 120 nauczycieli studiujących zaocznie nauczanie początkowe (pierwszy rok, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie). Ankieta składała się z 20 pytań. Wyniki badania ujawniły, że nauczyciele klas początkowych dysponowali dużą ilością czasu wolnego w zależności od środowiska – nauczyciele na wsi przeznaczali więcej czasu na pracę dydaktyczną oraz przygotowanie się do różnych czynności związanych z zawodem nauczyciela niż nauczyciele miejscy. Największe różnice dotyczyły czasu przeznaczanego na przygotowanie się do zajęć. Różnice te były przypuszczalnie związane z ubogim wyposażeniem szkół wiejskich i koniecznością samodzielnego projektowania i sporządzania pomocy dydaktycznych. Badani nauczyciele mieli średnio 12 godzin i 52 min czasu wolnego w tygodniu. Poświęcano go głównie na oglądanie telewizji, wideo lub słuchanie radia. |
Deskryptory TESE: |
czas pracy nauczyciela, obszar miejski, obszar wiejski, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, wypoczynek |
TESE descriptors: |
teacher working time, urban area, rural area, generalist teacher, leisure |
Publikacje: |
- Hurło, L. (1998). Budżet czasu pracy nauczycieli nauczania początkowego w środowisku miejskim i wiejskim. W: L. Hurło (red.), Z problematyki zawodu nauczyciela (s. 81-92). Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.
|