Tytuł badania: |
Budżet czasu dzieci i młodzieży w rodzinach wielodzietnych |
Data: |
2001 – 2002 |
Badacz: |
Bernadeta Borzęcka |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jak się przedstawia budżet czasu dzieci i młodzieży w rodzinach wielodzietnych i jaki jest ich wpływ na modelowanie tego czasu? W badaniu wzięło udział 80 rodzin wielodzietnych, w których dzieci uczęszczały do klas V-VI szkoły podstawowej oraz do drugich klas szkoły średniej. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiej ankiety (opracowano dwie wersje kwestionariusza: dla dzieci Moja doba oraz dla rodziców Rozkład dnia mojego dziecka). Ponadto zastosowano analizę dokumentów pisemnych (formularzy budżetu czasu). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono liczne nieprawidłowości dotyczące organizacji zajęć szkolnych, czasu wolnego oraz czynności obowiązkowych dzieci i młodzieży z rodzin wielodzietnych. Na podstawie uzyskanego materiału wykazano również brak porządku w rozkładzie zajęć dziennych respondentów oraz niewłaściwe proporcje w czasie przeznaczonym na te zajęcia. Dodatkowo zwrócono uwagę na zbyt małą ilością czasu wolnego, którą dysponowali uczniowie. Analiza zgromadzonych odpowiedzi ujawniła również nadmierne obarczanie ankietowanych obowiązkami domowymi. |
Deskryptory TESE: |
rodzina, rodzice, środowisko, uczeń, uczenie się, wypoczynek |
TESE descriptors: |
family, parents, environment, pupil, learning, leisure |
Publikacje: |
- Borzęcka, B. (2003). Budżet czasu dzieci i młodzieży w rodzinach wielodzietnych. Kwartalnik Edukacyjny, 2, 31-40.
|