BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocenianie rozprawki egzaminacyjnej, czyli od klucza do skali
Projekt badawczy:
  • Pilotaż nowych egzaminów maturalnych: modernizacja egzaminu maturalnego z języka polskiego
Kolejne lata cyklu: 2009 2011 2012 2013
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 2009 – 2011
Badacz: Adam Brożek, Joanna Dobkowska
Abstrakt:

Przedmiotem analizy był klucz punktowania rozprawki stosowany na egzaminie gimnazjalnym w latach 2002-2011. Proces ewaluacji tego systemu rozpoczęto od krytycznej analizy ilościowego klucza oceny treści rozprawki stosowanego od 2002 roku. Następnie, wzorując się na skali oceny eseju stosowanej w egzaminach SAT, opracowano w 2009 roku projekt holistycznej skali oceny rozprawki, w którym wyszczególniono pięć hierarchicznie ujętych poziomów oceny. Czynnikami wyróżniającymi kolejne poziomy był sposób prezentacji poglądów, jakość argumentacji i trafność przykładów. Badania pilotażowe ujawniły duże kłopoty nauczycieli w rozróżnianiu tak opisanych poziomów, ponadto nieefektywna okazała się próba pragmatycznego podporządkowania formalnych cech rozprawki, jej treści i skonstruowania na tej podstawie skali w pełni holistycznej. Rozdzielono w związku z tym konstruowaną skalę na trzy podskale: 1) treść (plus cztery poziomy rozwinięcia tematu), 2) warstwa językowo-stylistyczna (w tym interpunkcja), 3) poprawność ortograficzna. W przypadku dwóch ostatnich podskal zastosowano podejście pragmatyczno-ilościowe. Ostatecznie we wrześniu 2011 roku CKE przyjęła od IBE czterostopniową skalę oceny trafności argumentacyjnej, którą posłużono się do oceny wypracowań w badaniu Szkoła samodzielnego myślenia. Doświadczenia związane z ewaluacją skali oceniania rozprawki gimnazjalnej wykorzystano następnie do opracowania projektu zmodernizowanej matury z języka polskiego na 2015 rok. Przygotowana w tym celu skala oceny rozprawki maturalnej składała się z sześciu kryteriów: sformułowanie stanowiska, uzasadnienie stanowiska, poprawność rzeczowa, zamysł kompozycyjny, spójność lokalna, poprawność stylistyczna, poprawność językowa, poprawność zapisu. Skalę tę poddano badaniu pilotażowemu (Konarzewski, 2011).

Deskryptory TESE: język, polski, metodyka, dydaktyka, egzamin, ocenianie
TESE descriptors: language, Polish, learning theory, didactics, examination, marking
Publikacje:
  • Brożek, A. i Dobkowska, J. (2012). Ocenianie rozprawki egzaminacyjnej, czyli od klucza do skali. Edukacja, 3, 63-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"