BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podręcznik fizyki w preferencjach nauczycielskich
Data: [2003]
Badacz: Zofia Gołąb-Meyer, Danuta Szot-Gawlik
Abstrakt:

Celem badania była analiza opinii nauczycieli na temat podręczników szkolnych (m.in. ich atrakcyjności oraz poprawności merytorycznej czy czynników decydujących o wyborze danego podręcznika). Próbę badawczą stanowiło 80 nauczycieli fizyki, którzy uczestniczyli w warsztatach zorganizowanych przez doradców metodycznych krakowskiego kuratorium. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęściej wymienianymi czynnikami, które decydowały o wyborze podręcznika, były indywidualny wybór po zapoznaniu się z kilkoma albo kilkunastoma podręcznikami (70%), obecność na prezentacji organizowanej przez wydawnictwo (39%), porady kolegów (30%) oraz oferta wydawnictwa skierowana do szkoły (13%). Ponadto okazało się, że w ciągu ostatnich trzech lat jedynie 5% pedagogów uczących w gimnazjum zmieniało używany podręcznik, natomiast w liceach nowe podręczniki wprowadzano tylko w pierwszych klasach. Zgromadzone odpowiedzi pozwoliły wykazać, że zdaniem respondentów idealny podręcznik powinien zawierać: ścisłe powiązanie treści fizycznych z życiem codziennym i zjawiskami powszechnie znanymi; dużą liczbę zadań z odpowiedziami i ewentualnie przykładowymi rozwiązaniami, a także nowoczesną formę (w tym m.in. przejrzysty układ, ciekawe zdjęcia czy obudowę multimedialną, TIK).

Deskryptory TESE: proces uczenia się, podręcznik, nauczyciel, nauczanie, dydaktyka, kwalifikacje pedagogiczne, fizyka
TESE descriptors: learning process, textbook, teacher, teaching, didactics, teaching qualification, physics
Publikacje:
  • Gołąb-Meyer, Z. i Szot-Gawlik, D. (2005). Podręcznik fizyki w preferencjach nauczycielskich. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 55-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"