Abstrakt: |
Celem badania była analiza opinii nauczycieli na temat podręczników szkolnych (m.in. ich atrakcyjności oraz poprawności merytorycznej czy czynników decydujących o wyborze danego podręcznika). Próbę badawczą stanowiło 80 nauczycieli fizyki, którzy uczestniczyli w warsztatach zorganizowanych przez doradców metodycznych krakowskiego kuratorium. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęściej wymienianymi czynnikami, które decydowały o wyborze podręcznika, były indywidualny wybór po zapoznaniu się z kilkoma albo kilkunastoma podręcznikami (70%), obecność na prezentacji organizowanej przez wydawnictwo (39%), porady kolegów (30%) oraz oferta wydawnictwa skierowana do szkoły (13%). Ponadto okazało się, że w ciągu ostatnich trzech lat jedynie 5% pedagogów uczących w gimnazjum zmieniało używany podręcznik, natomiast w liceach nowe podręczniki wprowadzano tylko w pierwszych klasach. Zgromadzone odpowiedzi pozwoliły wykazać, że zdaniem respondentów idealny podręcznik powinien zawierać: ścisłe powiązanie treści fizycznych z życiem codziennym i zjawiskami powszechnie znanymi; dużą liczbę zadań z odpowiedziami i ewentualnie przykładowymi rozwiązaniami, a także nowoczesną formę (w tym m.in. przejrzysty układ, ciekawe zdjęcia czy obudowę multimedialną, TIK). |