Tytuł badania: |
Podręcznik geografii Polski w opinii uczniów |
Data: |
[1995] |
Badacz: |
Mieczysław Kozłowski |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była rola podręcznika Danuty Licińskiej: Geografia 8. Polska (Warszawa 1992) w uczeniu się geografii Polski. Badanie sondażowe objęło 120 uczniów klas ósmych z sześciu szkół podstawowych w województwie kieleckim. Wykorzystano metodę obserwacji uczestniczącej (hospitacja lekcji) oraz ankietę skierowaną do uczniów. Analiza wyników badań pozwoliła sformułować następujące uogólnienia: podręcznik w dalszym ciągu zajmuje centralne miejsce wśród pomocy dydaktycznych ucznia; w obecnej formie podręcznik nie zaspokaja potrzeb i zainteresowań uczniów klasy ósmej; podręcznik powinien być wykładnią programu nauczania i być jednocześnie dostosowany do umysłowego i emocjonalnego rozwoju dzieci; konstrukcja podręcznika powinna być taka, by uczeń z przyjemnością z nim obcował, co oznacza, że ryciny, tabele oraz mapy powinny być traktowane jako równie istotny element, co słowo pisane; podręcznik powinien lepiej spełniać funkcje informacyjne i kształceniowe. |
Deskryptory TESE: |
geografia, podręcznik, postawa, uczenie się, szkoła podstawowa, uczeń |
TESE descriptors: |
geography, textbook, attitude, learning, primary school, pupil |
Publikacje: |
- Kozłowski, M. (1995). Podręcznik geografii Polski w opinii uczniów. Geografia w Szkole, 1, 34-35.
|