BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podręczniki historii w szkole podstawowej – rzeczywistość i oczekiwania
Data: 1993 – 1994
Badacz: Janina Mazur
Abstrakt:

Badanie sondażowe miało na celu poznanie opinii nauczycieli uczących w szkołach podstawowych i studiujących zaocznie w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie na temat podręczników do nauczania historii. Badaniem objęto 48 słuchaczy trzeciego roku. Badani mieli za zadanie napisać pracę na temat: Które z podręczników do nauczania historii w szkole podstawowej oceniam pod względem dydaktycznym najwyżej, a które najniżej i dlaczego? Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele bardzo dobrze ocenili ówczesne podręczniki do nauki historii w szkole podstawowej, przy czym w toku pracy dokonywała się ich „naturalna selekcja”. Badani cenili sobie przede wszystkim zgodność podręczników z programem nauczania. Nie pojawiło się jednolite stanowisko odnośnie ilości informacji historycznych, które powinny zawierać podręczniki, choć badani skłaniali się najczęściej ku poglądowi, że faktografia powinna zostać ograniczona. Zwracano także uwagę na język podręcznika odpowiadający możliwościom uczniów oraz na obudowę dydaktyczną. Wielu nauczycieli wyraziło zdanie, że współczesny podręcznik nie może być już jedynie zbiorem informacji, lecz powinien stanowić podstawę dla ucznia do samodzielnej nauki, zawierać teksty źródłowe, materiał ilustracyjny, materiały statystyczne, mapki itp., a także ćwiczenia i pytania zachęcające uczniów do myślenia oraz kreujące w nich postawę dociekliwości poznawczej. Nauczyciele zwrócili przy tym uwagę na własną rolę w kształtowaniu odpowiedniej postawy uczniów, która umożliwiłaby im na efektywne korzystanie z nowych podręczników, poprzez wdrażanie dzieci do świadomego czytania tekstu.

Deskryptory TESE: historia, podręcznik, szkoła podstawowa, student, nauczyciel
TESE descriptors: history, textbook, primary school, student, teacher
Publikacje:
  • Mazur, J. (1997). Podręczniki historii w szkole podstawowej – rzeczywistość i oczekiwania. Wiadomości Historyczne, 1, 38-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"