BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzinne i społeczne zasoby w sytuacji choroby i niepełnosprawności dziecka
Data: 2006 – 2010
Badacz: Joanna Szymanowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie sytuacji życiowej dzieci z chorobami przewlekłymi, niepełnosprawnością intelektualną oraz niesprawnych ruchowo i sensorycznie, a także kierunków i form wspomagania rodzin z dziećmi chorymi i niepełnosprawnymi, stosowanych w pomocowych instytucjach samorządowych i organizacjach pozarządowych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, indywidualnych przypadków i monografii instytucji. Przeprowadzono 80 wywiadów skategoryzowanych z rodzicami dzieci niepełnosprawnych oraz z 66 pracownikami sektora publicznego i trzeciego sektora. Metodą dialogową i biograficzną z wykorzystaniem wywiadów narracyjnych, analizy wytworów działalności dziecka oraz techniki Niedokończone Zdania objęto 130 dzieci niepełnosprawnych psychosomatycznie z województwa podlaskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że formą wsparcia pozwalającą niwelować rodzinne i dziecięce trudności w sferze egzystencjalnej, emocjonalnej i społecznej była pomoc o charakterze kompensacyjnym, edukacyjnym i terapeutycznym, przede wszystkim w formie doradztwa informacyjnego (pedagogicznego, prawnego). Instytucje samorządowe były efektywne w zakresie przyznawania i udzielania dofinansowania na określone zadania, natomiast organizacje non-profit – w zakresie krótkoterminowego doradzania rodzinie w sytuacjach trudnych. Dla większości badanych niedostępne było zróżnicowane wsparcie adresowane do środowisk niepełnosprawnych. Pomoc udzielaną na poziomie lokalnym rodzice uznawali za fragmentaryczną, niewzmacniającą zasobów rodziny, niekompensującą braków odczuwanych przez dzieci i rodziny oraz niemotywującą do samodzielnego przezwyciężania problemów.

Deskryptory TESE: wsparcie finansowe, środowisko, upośledzenie fizyczne, upośledzenie percepcji, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: financial support, environment, physical disability, sensory impairment, intellectual disability
Publikacje:
  • Szymanowska, J. (2011). Rodzinne i społeczne zasoby w sytuacji choroby i niepełnosprawności dziecka. Edukacja, 3, 82-89.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"