Tytuł badania: |
Wartości preferowane przez studentów kierunków nauczycielskich |
Data: |
czerwiec [2002] |
Badacz: |
Krzysztof Mudyń, Przemysław Piotrowski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Badane grupy młodzieży osiągają najwyższe wyniki w zakresie wartości społecznych. 2) Średnie wyników w zakresie wartości teoretycznych są wyższe w grupach PM i EMI niż w grupie NP. 3) Względna ważność poszczególnych wartości zależy od płci osób badanych: poziom wartości społecznych jest wyższy u kobiet niż u mężczyzn; poziom wartości ekonomicznych jest wyższy u mężczyzn niż u kobiet. Próbę badawczą stanowiło 160 studentów pierwszego roku Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu (w tym 87 studentów nauczania początkowego NP, 35 studentów przyrody z matematyką PM oraz 38 studentów edukacji matematyczno-informatycznej EMI). Do zebrania materiału wykorzystano Zeszyt Postaw Wartościujących (ZPW) autorstwa G.W. Allporta, P.E. Vernona i G.Lindzeya oraz metodę RN-2002 autorstwa K. Mudynia. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono założenie o najwyżej cenionych przez respondentów wartościach społecznych. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi pozytywnie zweryfikowano również drugą hipotezę, zakładającą osiągnięcie przez studentów nauczania początkowego niższych wyników w zakresie wartości teoretycznych niż przez badanych z grup PM i EMI. Zgromadzony materiał pozwoliły wykazać także prawidłowość trzeciej hipotezy o wyższym poziomie wartości społecznych u kobiet oraz wyższym poziomie wartości ekonomicznych u mężczyzn. Dodatkowo zwrócono uwagę na wyniki uzyskane w obszarze wartości politycznych. Odnotowano, że deklarowana ważność powyższych wartości była we wszystkich grupach respondentów niższa niż odczuwana. |
Deskryptory TESE: |
student, postawa, osobowość, płeć, wartości obywatelskie, szkolnictwo wyższe, kształcenie przygotowawcze nauczycieli |
TESE descriptors: |
student, attitude, personality, gender, civic values, higher education, initial teacher education |
Publikacje: |
- Piotrowski, P. i Mudyń, K. (2003). Wartości preferowane przez studentów kierunków nauczycielskich. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 34-44.
|