BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowskie doświadczanie przemocy w szkole
Instytucja:
Data: maj 2002 – czerwiec 2002
Badacz: Anna Krzywicka-Filuś, Katarzyna Szymanowska, Monika Zielona-Jenek, Joanna Zinczuk
Abstrakt:

Celem badania była analiza skali zjawiska przemocy wobec dzieci z perspektywy poznańskich szóstoklasistów. Do zebrania materiału badawczego posłużono się ankietą autorstwa Moniki Sajkowskiej. Badaniem objęto 485 uczniów (49,8% stanowiły dziewczęta) szóstych klas z losowo wybranych szkół podstawowych w Poznaniu. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami 86,4% badanych mieszkało z obojgiem rodziców, a 12,8% wychowywało się w niepełnej rodzinie. 15,6% próby stanowili jedynacy (pozostała część respondentów, tj. 84,4%, posiadała rodzeństwo). Zgodnie z deklaracjami uczniów 93,7% ojców oraz 81,7% matek pracowało. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że blisko ¼ szóstoklasistów przynajmniej raz została pobita w szkole. Okazało się również, że ofiarami najczęściej byli uczniowie dwójkowi oraz dzieci osób bezrobotnych. Według 81% badanych dzieci powinny zgłaszać dorosłym fakt bycia krzywdzonym przez rówieśników. Jednocześnie 13% ankietowanych uważało, że formy przemocy to sprawa między kolegami i nie należy jej ujawniać, natomiast 6% nie wyraziło zdania na ten temat. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ustalono, że w pierwszej kolejności badani zwracali się o pomoc do rodziców (62%), a w dalszej do kolegów i koleżanek (21%). Zdaniem 23,6% uczniów osobą, która powinna pomóc krzywdzonemu dziecku, był nauczyciel/wychowawca, 11,6% wskazało rodziców, 11,1% psychologa, Komitet Ochrony Praw Dziecka – 10,0%, kolegów i koleżanki – 8,9%, pedagoga szkolnego – 8,4%.

Deskryptory TESE: przemoc szkolna, przemoc, uczeń, postawa, relacje interpersonalne, atmosfera w klasie, nauczyciel, rodzice
TESE descriptors: bullying, violence, pupil, attitude, interpersonal relations, classroom climate, teacher, parents
Publikacje:
  • Zinczuk, J. (2004). Uczniowskie doświadczanie przemocy w szkole (komunikat z badań). Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 81-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"