BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola rodziny i rówieśników w procesie kształtowania się skłonności do kupowania kompulsywnego wśród nastolatków
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Małgorzata Niesiobędzka
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 138 uczniów w wieku od 16 do 19 lat. W badanej próbie znalazło się 56 dziewcząt i 82 chłopców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano skalę Compulsive Buying Measurement Scale, skalę do badania wpływu rówieśników na zachowania konsumenckie jednostki (d'Astous, Maltais, Roberge, 1990) oraz ankietę składającą się z pięciu twierdzeń, dotyczącą doświadczeń związanych z pieniędzmi. 31,2% respondentów zarabiało na własne wydatki. 26,8% otrzymywało kieszonkowe albo pieniądze w postaci prezentów. Drobne pieniądze na słodycze częściej otrzymywały dziewczęta niż chłopcy. Uczennice ponadto deklarowały znacznie rzadszy udział w samodzielnym zdobywaniu pieniędzy. Rodzice 62% uczniów pozwalali im na samodzielne podejmowanie decyzji finansowych. 4% badanych jednak podejmowało decyzje związane z wydawaniem pieniędzy wyłącznie po konsultacji z rodzicami. 73% rodziców ulegało prośbom o dodatkowe środki. Do grupy o przeciętnej skłonności do kupowania kompulsywnego zaliczono 116 respondentów, o wysokiej skłonności – 16, wśród kupujących kompulsywnie było sześciu uczniów. Wśród uczniów o przeciętnej skłonności do kupowania kompulsywnego dominowali chłopcy (66% wobec 34% dziewcząt). Jeśli chodzi o rolę rówieśników przy podejmowaniu decyzji konsumenckich, najsilniejsza była ona w przypadku kupujących kompulsywnie, mniejsza wśród osób z bardzo wysoką skłonnością do kompuslywnego kupowania, a najmniejsza w grupie o umiarkowanej skłonności.

Autorskie słowa kluczowe: dorastanie, socjalizacja konsumencka, kupowanie kompulsywne
Author's Keywords: adolescence, consumer socialization, compulsive buying
Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, młodzież, reklama, postawa, osobowość, konsumpcja, socjalizacja
TESE descriptors: interpersonal relations, youth, advertising, attitude, personality, consumption, socialisation
Publikacje:
  • Niesiobędzka, M. (2010). Rola rodziny i rówieśników w procesie kształtowania się skłonności do kupowania kompulsywnego wśród nastolatków. Psychologia Rozwojowa, 3, 71-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"