Abstrakt: |
Przegląd badań poświęcono początkowi nauki w szkole jako przejściu rozwojowemu i edukacyjnemu. Omówiono zagadnienie przejścia rozwojowego, również w kontekście zadań rozwojowych, oraz przejścia edukacyjnego. Powołano się na publikacje Gruszczyk-Kolczyńskiej (2004), Brzezińskiej i Czub (1991), Klus-Stańskiej (2004), Kędzierskiej (2005), Muchackiej (2008), a także Brzezińskiej, Appelt i Ziółkowskiej (2008). Powołano się na koncepcje L.S. Wygotskiego i E. Eriksona, R. Havighursta, U. Bronfenbrennera i P.A. Cowena. Wśród badań poświęconych przebiegowi i uwarunkowaniom startu szkolnego wymieniono następujące: australijskie – Dockert i Perry (2001); duńskie – Brostron (2002, 2003); brytyjskie – Dunlop i Fabian (2002, 2007); niemieckie – Gabriel i Niesel (2002), Gabriel i Berwanger (2006); polskie – Kienig (2002, 2005), Murawska (2004), Klus-Stańska (2004). |