BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Początkujący nauczyciele
Instytucja:
Data: maj 2011 – czerwiec 2011
Badacz: Dominika Walczak
Abstrakt:

Badanie jakościowe, przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych, miało umożliwić ocenę praktycznego przygotowania oraz adaptacji zawodowej nauczycieli podejmujących pracę w szkole. Podstawowe cele badania: analiza i ocena sposobu kształcenia studentów do pracy w zawodzie nauczyciela, identyfikacja mocnych i słabych stron w zakresie kompetencji nauczyciela, analiza procesu adaptacji zawodowej nauczyciela, w tym identyfikacja problemów w relacjach z dyrektorem, zespołem nauczycielskim, uczniami, rodzicami oraz partnerami zewnętrznymi, poznanie motywów podjęcia decyzji o pracy w zawodzie nauczyciela, identyfikacja zalet i wad związanych z wykonywaniem zawodu z punktu widzenia badanych nauczycieli, konfrontacja wyobrażeń na temat pracy nauczyciela przed wejściem do zawodu z rzeczywistymi wyzwaniami i trudnościami związanymi z wykonywaniem pracy nauczyciela, identyfikacja wyobrażeń badanych nauczycieli na temat przebiegu ich kariery zawodowej, poznanie opinii dyrektorów szkół na temat kształcenia nauczycieli, w tym na temat przygotowania praktycznego, poznanie opinii dyrektorów szkół na temat funkcjonowania początkującego nauczyciela w szkole – relacje z dyrekcją, nauczycielami, uczniami, rodzicami, poznanie sposobów organizacji wsparcia początkującego nauczyciela w szkole, w tym identyfikacja czynników ułatwiających i utrudniających adaptację zawodową nauczyciela. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI). Wśród ankietowanych znaleźli się: nauczyciele o krótkim stażu pracy (76 wywiadów), dyrektorzy szkół (45), nauczyciele starsi stażem (15) oraz uczniowie (15). Zdaniem początkujących nauczycieli ich atutem są merytoryczna wiedza (z zakresu prowadzonych zajęć i metodyki), a także postawa gotowości do ciągłego doskonalenia zawodowego. Do słabych stron ankietowani najczęściej zaliczali problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie, poczucie nieufności wobec uczniów, a także pobłażliwość oraz brak cierpliwości. Ponadto zwrócono uwagę na brak kompetencji wspierających kontakt z rodzicami uczniów oraz problemy z czynnościami administracyjno-sprawozdawczymi. Kłopotliwe okazało się także zarządzanie własnym budżetem czasu. Uzyskane wypowiedzi ankietowanych dyrektorów potwierdziły kompetencje początkujących nauczycieli. Wszyscy badani zgodzili się, że jednym z istotniejszych narzędzi pracy w zawodzie nauczyciela jest dobrze zorganizowany system praktyk.

Deskryptory TESE: nauczyciel, jakość nauczania, ewaluacja nauczycieli, kadra pedagogiczna, ocena nauczycieli, doskonalenie zawodowe nauczycieli, kształcenie przygotowawcze nauczycieli, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje
TESE descriptors: teacher, teaching quality, evaluation of teachers, teaching staff, evaluation of teachers, in-service teacher training, initial teacher education, teaching qualification, competence
Publikacje:
  • Walczak, D. (2012). Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/163-raport-z-badania/poczatkujacy-nauczyciele/740-poczatkujacy-nauczyciele-raport-z-badania-jakosciowego.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"