Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie są wartości początkujących nauczycieli? Jakie są cele życiowe początkujących nauczycieli? Jakie są wizje roli zawodowej początkujących nauczycieli? Jakie są ich osobiste koncepcje pedagogiczne i styl pedagogiczny? Próbę badawczą stanowiło 500 pedagogów uczących w szkołach podstawowych i gimnazjach zlokalizowanych w województwie świętokrzyskim (w tym 84,6% stanowiły kobiety). 78,8% respondentów legitymowało się wykształceniem wyższym magisterskim, a 20% – wyższym zawodowym. Niemal połowa badanych nauczycieli pracowała w szkołach na wsi (41,5%), 30% – w miastach, 28,1% – w miasteczkach. Najdłuższy staż pracy respondentów wynosił od dwóch do trzech lat (42,1%), następnie od roku do dwóch lat (30,7%), natomiast czas pracy 27,1% nauczycieli nie wynosił więcej niż rok. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano technikę ankiety. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stwierdzono, że najważniejszymi wartościami dla większości badanych były rodzina (98,4%) oraz zdrowie (93,6%). Dalsze miejsce zajęła miłość (84,2%), praca natomiast okazała się wartością raczej ważną niż bardzo ważną (za najważniejszą uznało ją 74,9% ankietowanych). Wśród wartości ogólnospołecznych najczęściej na pierwszym miejscu umieszczano wydajną pracę (79,2%), następnie: wysoki poziom moralny społeczeństwa (75,2%) oraz wysoki poziom kultury umysłowej (72,3%). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się również, że na najbliższe 5-10 lat początkujący pedagodzy planują w pierwszej kolejności założyć rodzinę, a także dbać o szczęście rodzinne (75,9%). Na drugim miejscu znalazły się plany dotyczące pracy zawodowej (37,7%), na trzecim – doskonalenie zawodowe (25,7%). Za dominujący sposób pojmowania roli zawodowej uznano powołanie (34,7%); w dalszej kolejności wskazywano m.in. kompetencje merytoryczne czy pobudzanie aktywności intelektualnej uczniów. Dodatkowo ujawniono, że wśród odpowiedzi respondentów najczęściej wybieranym modelem nauczyciela był „nauczyciel kompetentny” (95,2%); następnie „nauczyciel twórczy” (91,8%), „nauczyciel intelektualista” (52,1%) oraz „nauczyciel społecznik” (50,30%). |