BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie alienacji a wsparcie społeczne u nieletnich
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Monika Biegasiewicz
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja następujących hipotez: Otrzymywanie wsparcia społecznego wiąże się z minimalizowaniem poczucia alienacji we wszystkich jej wymiarach. Istnieje negatywny związek między otrzymywaniem wsparcia a poczuciem alienacji ogólnej i jej poszczególnych wymiarów. W dostarczaniu nieletnim wsparcia: informacyjnego, wartościującego, instrumentalnego, emocjonalnego głównie biorą udział rówieśnicy (koledzy ze szkoły, osiedla), udział rodziców w dostarczaniu wsparcia jest mniejszy. Próbę badawczą stanowiła grupa 107 nieletnich przebywających w Schronisku dla Nieletnich i Zakładzie Poprawczym. W badaniu zastosowano Skalę Poczucia Alienacji oraz Skalę Wsparcia Społecznego. Zrealizowane badanie pozwoliło stwierdzić prawidłowość pierwszej hipotezy o minimalizującym wpływie wsparcia społecznego na poczucie alienacji we wszystkich jej wymiarach. Uzyskane wyniki wykazały statystycznie ujemną korelację we wszystkich zakresach obu kategorii. Częściowo potwierdzono hipotezę drugą o negatywnym związku pomiędzy otrzymywaniem wsparcia kolejno od rodziców, rodzeństwa, krewnych, kolegów ze szkoły, kolegów z osiedla, sąsiadów, nauczycieli, obcych a poczuciem alienacji ogólnej i poszczególnych jej wymiarów. Zanotowano, że wsparcie od rodziców najsilniej korelowało ujemnie z ogólnym poczuciem alienacji, poczuciem bezsensu, bezradności i osamotnienia. Dodatkowo stwierdzono, że poczucie ładu społecznego u badanych wiązało się z doznawaniem wsparcia przede wszystkich od nauczycieli i sąsiadów. Hipotezę trzecią dotyczącą dominującej roli rówieśników w dostarczaniu wsparcia nieletnim oraz mniejszej roli rodziców potwierdzono całkowicie.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, rodzice, relacje interpersonalne, pewność siebie, dobre samopoczucie, młodzież
TESE descriptors: social behaviour, parents, interpersonal relations, self-confidence, well-being, youth
Publikacje:
  • Biegasiewicz, M. (2010). Poczucie alienacji a wsparcie społeczne u nieletnich. Studia Psychologica, 10, 125-152.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"