BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychologiczna charakterystyka dzieci o wysokim i niskim poczuciu osamotnienia
Data: [2004]
Badacz: Maria Oleś
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy dzieci osamotnione (o wysokim poczuciu osamotnienia) i towarzyskie (o niskim poczuciu osamotnienia) różnią się w zakresie cech osobowości, umiejętności psychospołecznych oraz poziomu depresji i pesymizmu? Jaki zespół zmiennych wyjaśnia poczucie osamotnienia u dzieci? Do zebrania materiału posłużono się Skalą Osamotnienia dla Dzieci (LSC) Ashera i współautorów, a także zestawem kwestionariuszy osobowości i skalami do oceny wybranych zmiennych klinicznych. Badaniem objęto 90 dzieci w wieku od 11 do 13 lat (w tym 41 dziewcząt oraz 49 chłopców). Respondenci uczęszczali do klas IV-VI szkół podstawowych w środowisku miejskim i wiejskim. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wyróżniono dwie skrajne podgrupy: 1) dzieci osamotnionych (N = 23); 2) dzieci towarzyskich (N = 22). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że obie grupy nie różnią się pod względem asertywności oraz agresywności. Odnotowano natomiast wśród respondentów o wyższym poczuciu osamotnienia istotnie wyższy poziom zachowań submisyjnych. Okazało się również, że dzieci osamotnione cechowały mniejsza stabilność emocjonalna, tendencje do obwiniania siebie, nieśmiałość w kontaktach społecznych, mniejsza otwartość na innych oraz większe zdolności do refleksji.

Autorskie słowa kluczowe: dzieci, samoocena, osobowość, osamotnienie
Author's Keywords: children, self-esteem, personality, loneliness
Deskryptory TESE: dziecko, osobowość, zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: child, personality, behaviour, social behaviour, social competences
Publikacje:
  • Oleś, M. (2006). Psychologiczna charakterystyka dzieci o wysokim i niskim poczuciu osamotnienia. Roczniki Psychologiczne, 1, 121-140.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"