BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Choroby przewlekłe a postrzeganie wymagań szkolnych przez uczniów 11-15-letnich w Polsce
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Joanna Mazur
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy uczniowie przewlekle chorzy mają ograniczone możliwości spełniania wymagań szkolnych? Czy status materialny rodziny wpływa na kształt zależności między występowaniem chorób przewlekłych a postrzeganiem wymagań szkolnych? W badaniu wzięło udział 5489 uczniów z 272 klas uczestniczących w badaniach HBSC (2006). 11,4% uczniów chorowało na chorobę przewlekłą – były to osoby niepełnosprawne albo cierpiące na inne kłopoty ze zdrowiem, co zostało potwierdzone przez lekarza. 10% respondentów brało leki, a 53% twierdziło, że problemy zdrowotne przeszkadzają im podczas pobytu w szkole i w udziale w zajęciach szkolnych. 11% uczniów uważało, że są bardzo obciążeni obowiązkami szkolnymi. Odsetek osób skarżących się na ilość obowiązków szkolnych był większy wśród uczniów mających przewlekłe problemy zdrowotne (do 15,2%). Zauważono przy tym, że wraz z wiekiem wzrastał poziom odczuwanego stresu – od 8,7% w grupie 11-latków do 14% w grupie 15-latków. Na podstawie wyników badania potwierdzono istnienie zależności (istotnej statystycznie) między występowaniem choroby przewlekłej a postrzeganiem wymagań szkolnych. Nie stwierdzono dużego wpływu warunków materialnych rodziny na występowanie chorób przewlekłych. Status materialny miał wpływ na różnicę między uczniami zdrowymi i chorymi w zakresie postrzegania wymagań szkolnych.

 

Autorskie słowa kluczowe: choroby przewlekłe, stres szkolny, zamożność rodziny
Author's Keywords: chronic disease, school stress, family affluence
Deskryptory TESE: choroba, problemy zdrowotne, zdrowie, postawa wobec szkoły, niezadowolenie ze szkoły
TESE descriptors: illness, health problems, health, attitude towards school, school disaffection
Publikacje:
  • Mazur, J. i Małkowska-Szkutnik, A. (2010). Choroby przewlekłe a postrzeganie wymagań szkolnych przez uczniów 11-15-letnich w Polsce. Medycyna Wieku Rozwojowego, 2, 160-168.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"