Tytuł badania: |
Choroby przewlekłe a postrzeganie wymagań szkolnych przez uczniów 11-15-letnich w Polsce |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 |
Badacz: |
Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Joanna Mazur |
Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy uczniowie przewlekle chorzy mają ograniczone możliwości spełniania wymagań szkolnych? Czy status materialny rodziny wpływa na kształt zależności między występowaniem chorób przewlekłych a postrzeganiem wymagań szkolnych? W badaniu wzięło udział 5489 uczniów z 272 klas uczestniczących w badaniach HBSC (2006). 11,4% uczniów chorowało na chorobę przewlekłą – były to osoby niepełnosprawne albo cierpiące na inne kłopoty ze zdrowiem, co zostało potwierdzone przez lekarza. 10% respondentów brało leki, a 53% twierdziło, że problemy zdrowotne przeszkadzają im podczas pobytu w szkole i w udziale w zajęciach szkolnych. 11% uczniów uważało, że są bardzo obciążeni obowiązkami szkolnymi. Odsetek osób skarżących się na ilość obowiązków szkolnych był większy wśród uczniów mających przewlekłe problemy zdrowotne (do 15,2%). Zauważono przy tym, że wraz z wiekiem wzrastał poziom odczuwanego stresu – od 8,7% w grupie 11-latków do 14% w grupie 15-latków. Na podstawie wyników badania potwierdzono istnienie zależności (istotnej statystycznie) między występowaniem choroby przewlekłej a postrzeganiem wymagań szkolnych. Nie stwierdzono dużego wpływu warunków materialnych rodziny na występowanie chorób przewlekłych. Status materialny miał wpływ na różnicę między uczniami zdrowymi i chorymi w zakresie postrzegania wymagań szkolnych.
|
Autorskie słowa kluczowe: |
choroby przewlekłe, stres szkolny, zamożność rodziny |
Author's Keywords: |
chronic disease, school stress, family affluence |
Deskryptory TESE: |
choroba, problemy zdrowotne, zdrowie, postawa wobec szkoły, niezadowolenie ze szkoły |
TESE descriptors: |
illness, health problems, health, attitude towards school, school disaffection |
Publikacje: |
- Mazur, J. i Małkowska-Szkutnik, A. (2010). Choroby przewlekłe a postrzeganie wymagań szkolnych przez uczniów 11-15-letnich w Polsce. Medycyna Wieku Rozwojowego, 2, 160-168.
|