Abstrakt: |
Celem badań było uzyskanie obrazu kwalifikacji absolwentów uczelni technicznych. Badaniami ankietowymi objęto: 660 absolwentów politechnik i Akademii Górniczo-Hutniczej, z roczników 1977-1981, zatrudnionych w dużych zakładach przemysłowych, zlokalizowanych w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców (włączając aglomerację Górnego Śląska); 739 studentów piątego roku elektrotechniki, mechaniki i chemii z Politechnik: Warszawskiej, Śląskiej, Wrocławskiej oraz AGH; 327 nauczycieli akademickich (od asystenta stażysty do adiunkta włącznie) Politechnik: Warszawskiej i Wrocławskiej. W opinii większości badanych uczelnie techniczne dostarczają studentom dość obszernej wiedzy, jednak nie jest ona uogólniona i ugruntowana. Poglądów tych nie różnicuje ani rok ukończenia studiów, ani inne cechy, za pomocą których charakteryzowano badanych. Niezależnie od modyfikacji procesu kształcenia kolejne roczniki absolwentów dysponują podobnymi kwalifikacjami zawodowymi i nastawieniem na rodzaj zadań w przyszłej pracy. Czynnikiem organizującym proces kształcenia jest wiedza. W procesie kształcenia nie zyskały dotąd trwałego miejsca zagadnienia natury aksjologicznej. |