Abstrakt: |
Wybrane pytania badawcze brzmiały: czy studenci są przygotowani do roli mediatorów międzykulturowych; jak nauka języka obcego (angielskiego/amerykańskiego) wpływa na rozwój międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej; jaki jest stosunek badanych studentów do obcych krajów; jak studenci (uczący w przyszłości języka obcego) postrzegają swoją rolę podczas mediacji międzykulturowych. Badania (o charakterze pilotażowym i podłużnym) przeprowadzono w Gnieźnie, Białymstoku, Jeleniej Górze. W badaniach wykorzystano kwestionariusz i dwuczęściowy test. Ich celem był pomiar studenckich postaw, wiedzy o kulturze i umiejętności. Badanych podzielono na trzy grupy (Gniezno – 17 osób; Białystok – 14; Jelenia Góra – 15). Wszyscy byli studentami pierwszego roku w wieku około 20 lat. Badania przedstawiły odsetek poprawnych odpowiedzi testowych, udzielanych przez studentów. Okazało się, że wiedza dotycząca symboli i dziedzictwa była największa u badanych z Gniezna (91%), najmniejsza u badanych z Jeleniej Góry (60%). Poziom odniesień kulturowych we wszystkich trzech grupach był do siebie zbliżony (Gniezno – 45%; Białystok – 54%; Jelenia Góra – 43%). Różnice międzygrupowe ujawniły się podczas badania świadomości kulturowej studentów (Gniezno – 18%; Białystok – 14%; Jelenia Góra – 8%). Wnioski z badań potwierdziły, że u badanych osób brak jest dobrze rozwiniętej międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej (studenci z trudnością rozpoznawali symbole kulturowe z innych krajów). |