Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii uczniów i nauczycieli ze Szkoły Podstawowej w Będargowie na temat hospitacji podczas lekcji. Posłużono się specjalnie skonstruowanymi kwestionariuszami ankiet. Nauczycieli pytano o opinie na temat tradycyjnych hospitacji, o obawy przed ocenianiem przez uczniów oraz czy ocena zajęć ustalona na podstawie kwestionariuszy uczniowskich i nauczycielskich oraz arkuszy samooceny dla nauczycieli jest wiarygodna. Wyniki ankiety ujawniły, że hospitacje lekcji prowadzone tradycyjną metodą są dla nauczycieli stresujące, gdyż boją się oni popełnienia błędu. Poza tym podczas lekcji hospitowanych w taki sposób uczniowie zachowują się nienaturalnie, obecność dyrektora zmniejsza ich aktywność. Nauczyciele obawiali się również oceniania zajęć przez uczniów – możliwości niezrozumienia przez nich pytań, chęci odegrania się na nauczycielu itp. Badani nauczyciele wyrazili aprobatę wobec nowych hospitacji polegających na ocenie za pomocą kwestionariuszy dla uczniów i nauczycieli oraz arkusza samooceny dla nauczyciela. Na obiektywizację oceny zajęć – w opinii nauczycieli – pozytywnie wpłynęłoby przeprowadzenie ankiet po omówieniu łatwiejszych i trudniejszych jednostek lekcyjnych. Często zdarza się, że konkretne tematy lekcji szkolnych są dla uczniów nieatrakcyjne, dlatego też wystawiają nauczycielom i zajęciom niskie oceny. Uczniowie cenią sobie możliwość dokonywania oceny zajęć i nauczyciela, chcą korzystać z tego przywileju, gdyż czują się dzięki niemu ważniejsi, mogą wpływać na jakość nauczania w szkole. 72% respondentów z tej grupy uznało formę anonimowych ankiet pohospitacyjnych za właściwą. 63% uczniów nie odczuwało żadnych obaw przed ocenianiem nauczycieli (25% przeciwnie). 80% badanych nie miało trudności ze zrozumieniem pytań. 83% uczniów wyraziło zainteresowanie ocenami nauczycieli. Mimo pozytywnych wypowiedzi na temat nowych hospitacji 34% uczniów preferowało obecność dyrektora podczas hospitowanej lekcji (41% nie miało zdania w tej kwestii). Osoby, które wolały obecność dyrektora, twierdziły, że wpływa to na większy spokój podczas zajęć i przychylniejsze zachowanie nauczyciela wobec uczniów. Badani uważali, że dzięki obecności dyrektora lekcje stają się ciekawsze. |