Abstrakt: |
Przedmiotem badania był czas przeznaczany na różne aktywności podczas zajęć w Zespole Szkół Prywatnych „MED”. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem dwóch arkuszy – hospitacyjnego i statystycznego, które uwzględniały aspekt merytoryczny lekcji, styl pracy nauczyciela oraz zachowanie uczniów podczas lekcji. W sumie hospitowano 15 jednostek lekcyjnych. Wyniki badania ujawniły, że na część merytoryczną lekcji nauczyciele przeznaczali średnio 28,3 minut, w tym 4,2 minuty na wprowadzenie do lekcji, 21,3 minut na realizację tematu, 1,5 minuty na podsumowanie lekcji oraz 1,3 minuty na omówienie prac domowych. Do korzystnych zjawisk można było zatem zaliczyć poświęcenie dużej ilości czasu na realizację zasadniczego tematu lekcji oraz wysoki procentowy udział uczniów w tej części lekcji (34%). Jednocześnie planowanie czasu oceniono jako niewłaściwe z punktu widzenia podsumowania i omówienia prac domowych, na które pozostawiano zbyt mało czasu lub w ogóle. Ponadto dominacja na lekcjach aktywności werbalnej nauczyciela (27,4 minut) oraz oddawanie niewielkiej jego ilości do dyspozycji uczniów (aktywność werbalna – 4,8 minuty, samodzielna praca – 7,9 minut) sugerowały, że lekcja miała być w zamyśle popisem nauczyciela. Najczęściej stosowanymi metodami była heureza i jej odmiany, sprowadzane przez nauczycieli do zadawania wielu szczegółowych pytań, na które spodziewano się usłyszeć szybkie i krótkie odpowiedzi. Aktywność werbalna jako taka zajmowała 35 minut z trwającej średnio 42 minuty lekcji. |