BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Hospitacja interesującym procesem badawczym
Data: listopad 1995
Badacz: Ryszard Szubański
Abstrakt:

Przedmiotem badania był czas przeznaczany na różne aktywności podczas zajęć w Zespole Szkół Prywatnych „MED”. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem dwóch arkuszy – hospitacyjnego i statystycznego, które uwzględniały aspekt merytoryczny lekcji, styl pracy nauczyciela oraz zachowanie uczniów podczas lekcji. W sumie hospitowano 15 jednostek lekcyjnych. Wyniki badania ujawniły, że na część merytoryczną lekcji nauczyciele przeznaczali średnio 28,3 minut, w tym 4,2 minuty na wprowadzenie do lekcji, 21,3 minut na realizację tematu, 1,5 minuty na podsumowanie lekcji oraz 1,3 minuty na omówienie prac domowych. Do korzystnych zjawisk można było zatem zaliczyć poświęcenie dużej ilości czasu na realizację zasadniczego tematu lekcji oraz wysoki procentowy udział uczniów w tej części lekcji (34%). Jednocześnie planowanie czasu oceniono jako niewłaściwe z punktu widzenia podsumowania i omówienia prac domowych, na które pozostawiano zbyt mało czasu lub w ogóle. Ponadto dominacja na lekcjach aktywności werbalnej nauczyciela (27,4 minut) oraz oddawanie niewielkiej jego ilości do dyspozycji uczniów (aktywność werbalna – 4,8 minuty, samodzielna praca – 7,9 minut) sugerowały, że lekcja miała być w zamyśle popisem nauczyciela. Najczęściej stosowanymi metodami była heureza i jej odmiany, sprowadzane przez nauczycieli do zadawania wielu szczegółowych pytań, na które spodziewano się usłyszeć szybkie i krótkie odpowiedzi. Aktywność werbalna jako taka zajmowała 35 minut z trwającej średnio 42 minuty lekcji.

Deskryptory TESE: lekcja, komunikacja werbalna, relacja nauczyciel – uczeń, metodyka, samodzielne uczenie się
TESE descriptors: lesson, verbal communication, teacher-student relation, learning theory, independent learning
Publikacje:
  • Szubański, R. (1996). Hospitacja interesującym procesem badawczym. (Uwagi w kontekście cyklu hospitacji. Pomiar proporcji aktywności). Przegląd Edukacyjny, 1, 5-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"