BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Horyzonty myślenia nauczycieli o własnych kwalifikacjach
Instytucja:
Data: 2001
Badacz: Magda Grygierek
Abstrakt:

Przeprowadzone badania dotyczyły weryfikacji nauczycielskich potrzeb edukacyjnych, powstałych pod wpływem zmiany społeczno-kulturowej. Zbadano postawy i wzory myślenia nauczycieli o własnych zawodowych kompetencjach. Celem badań była diagnoza nauczycielskich przekonań o sposobie ich myślenia na temat typów kompetencji, które – ich zdaniem – wpływają na bycie profesjonalnym nauczycielem. Podczas badania postawiono kilka pytań badawczych, m.in. czy i w jakim stopniu zmiany kulturowego i społecznego kontekstu edukacji spowodowały zmiany myślenia nauczycieli o własnej pracy? Badanie przeprowadzono wśród 319 nauczycieli w różnych typach szkół. Narzędzie badawcze skonstruowano na bazie literatury przedmiotu (literatura pedeutologiczna). Stworzone wymiary, które opisywały sposób myślenia nauczycieli i ich przekonania o kompetencjach zawodowych. Pozwoliły one na weryfikację stosunku respondentów do danych elementów kwalifikacji (nauczyciele mieli do wyboru opozycyjne twierdzenia). Analiza wyników pozwoliła na ustalenie kilku kwestii: stosunek respondentów do postawy pewności w działaniach nauczycieli (większość była zdecydowanie za postawą pewności i szybkim podejmowaniem decyzji, zarówno w myśleniu, jak i działaniu pedagogicznym – tak na poziomie deklaratywnym, jak i rzeczywistym); stosunek nauczycieli do techniczności w kształceniu (przywiązanie do modelu transmisji kulturowej wiedzy i technicznego stylu pracy); stosunek respondentów do postawy ambiwalencji w nauczycielskich działaniach (badani modyfikują swoje zachowania w zależności od zaistniałej sytuacji); stosunek nauczycieli do generowania wiedzy w swoim zawodzie (respondenci wolą pracować według sprawdzonych schematów lub gotowych sposobów pracy); stosunek do autonomii (nauczyciele wolą realizować jakieś zadanie/polecenie, niż sami podejmować wiążące decyzje); stosunek do dialogu w edukacji (nauczyciele postrzegają się jako ta grupa zawodowa, która prezentuje sobą niepodważalny autorytet merytoryczny); stosunek do refleksyjności (raczej stereotypowe działania); stosunek do prospektywności w kształceniu (akcent położony na kształcenie zachowawcze/odtwórcze).

Deskryptory TESE: kwalifikacje zawodowe, nauczyciel, kompetencje, wiedza, zawód nauczyciela, kwalifikacje pedagogiczne, postawa
TESE descriptors: vocational qualification, teacher, competence, knowledge, teaching profession, teaching qualification, attitude
Publikacje:
  • Grygierek, M. (2004). Horyzonty myślenia nauczycieli o własnych kwalifikacjach. Forum Oświatowe, 2, 97-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"