Tytuł badania: |
Homogamia edukacyjna małżonków w krajach europejskich |
Instytucja: |
|
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Henryk Domański, Dariusz Przybysz |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy siły homogamii edukacyjnej w krajach europejskich. Analizie poddano dane m.in. ze względu na stopień demokratyzacji systemu politycznego oraz poziom laicyzacji badanych społeczeństw. Ponadto zweryfikowano także, które kategorie wykształcenia sprzyjają największej homogamii, a które najsłabszej. Dodatkowo zanalizowano zjawisko „asymetrii” (zgodnie z dotychczasowymi wynikami analiz przeważnie mężowie posiadali wyższy poziom wykształcenia niż żony). W metaanalizie wykorzystano wyniki z pierwszej rundy European Social Survey (2002 i 2003); ograniczono dane do respondentów posiadających małżonka oraz mieszkających z nim w jednym gospodarstwie domowym (wyłączono tym samym osoby żyjące w związkach partnerskich). W wyniku przeprowadzonego badania ustalono, że najsilniejsza tendencja do homogamii edukacyjnej występuje we Włoszech, a w dalszej kolejności na Węgrzech, w Polsce i Norwegii. Najsłabsze skłonności do homogamii odnotowano natomiast w Wielkiej Brytanii, Luksemburgu i Finlandii. Dodatkowo odnotowano, że największa homogamia występuje między osobami z wykształceniem niepełnym podstawowym i podstawowym. Zgodnie z danymi ESS potwierdzono ponadto istnienie tzw. efektu asymetrii – tzn. większej liczby małżeństw, w których mąż legitymował się wyższym wykształceniem niż żona. Jednocześnie odnotowano w siedmiu na 21 krajów (w tym w Polsce) zjawisko asymetrii „korzystnej” dla kobiet. |
Deskryptory TESE: |
społeczeństwo, rodzina, płeć, płeć męska, płeć żeńska, Europa, poziom kształcenia, edukacja, zachowania społeczne |
TESE descriptors: |
society, family, gender, male, female, Europe, level of education, education, social behaviour |
Publikacje: |
- Domański, H. i Przybysz, D. (2005). Homogamia edukacyjna małżonków w krajach europejskich. Studia Socjologiczne, 4, 69-98.
|