BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Hobby osób niepełnosprawnych jako wyznacznik analizy potrzeb szkoleniowych
Projekt badawczy:
  • Bliżej świata, bliżej pracy — komunikacja, język, trening
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Andrzej Balasiewicz
Abstrakt:

Celem badania była analiza potrzeb szkoleniowych osób niepełnosprawnych w kontekście ich zainteresowań oraz posiadanych i antycypowanych kwalifikacji zawodowych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Zainteresowań Zawodowych, Typów Zainteresowań Zawodowych według Hollanda, specjalnie skonstruowaną ankietą oraz wywiadem kierowanym. Próbę stanowiło 139 osób (w tym 92 kobiety oraz 47 mężczyzn), które zgłosiły chęć uczestniczenia w szkoleniu obejmującym coaching oraz Warsztaty Aktywizacji i Komunikacji Społecznej w ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie na rzecz Integracji Społecznej „Pro Nobis”. Zgodnie z deklaracjami badanych wykształceniem średnim legitymowało się 72 respondentów, wyższym – 63, podyplomowym – czterech. Wśród ankietowanych stopień niepełnosprawności 110 osób był umiarkowany, natomiast 29 – znaczny. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że najczęściej podawaną przez badanych umiejętnością, którą w ich ocenie można było „sprzedać” na rynku pracy, były kompetencje administracyjne (10), dydaktyczne (10) i społeczne (10); w dalszej kolejności wskazywano: finansowe (9), biurowe (8) oraz marketingowe (8). Jedynie 9 osób nie potrafiło udzielić odpowiedzi na to pytanie. Zgromadzony materiał pozwolił także ujawnić hobby ankietowanych – jak się okazało respondenci najczęściej wskazywali czytanie książek (20), muzykę (15), turystykę (12) oraz sport (10). Na podstawie otrzymanych odpowiedzi stwierdzono również, że wśród umiejętności uczestników badania najczęściej z ich hobby wiązały się kompetencje manualne (7) oraz kulinarne (5). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że rozpoznanie hobby osób niepełnosprawnych powinno stanowić ważny element ich aktywizacji; powinno być także włączone do programu i analizy potrzeb szkoleniowych, które można prognozować, planować i programować w oparciu o rozpoznane zainteresowania niepełnosprawnych.

Autorskie słowa kluczowe: praca, analiza potrzeb szkoleniowych, badania jakościowe, umiejętności, rynek pracy, hobby, zawód
Author's Keywords: work, analysis of training needs, qualitative research, skills, labor market, hobbies, profession
Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, potrzeby szkoleniowe, nauczanie, kształcenie specjalne, praca, kwalifikacje zawodowe, rynek pracy
TESE descriptors: intellectual disability, disability, training need, teaching, special needs education, labour, vocational qualification, labour market
Publikacje:
  • Balasiewicz, A. (2012). Hobby osób niepełnosprawnych jako wyznacznik analizy potrzeb szkoleniowych. Zamojskie Studia i Materiały, 1, 71-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"