Abstrakt: |
Celem badań była odpowiedź na następujące pytania: W jakim zakresie historyjka obrazkowa ułatwia wyodrębnianie postaci, przedmiotów, czynności, sytuacji oraz nazywania ich? W jakim zakresie wykorzystanie historyjki obrazkowej umożliwia rozumienie szczegółowej informacji? W jakim stopniu historyjka obrazkowa rozwija wyobraźnię przez komponowanie brakujących elementów, uzupełnianie treści na zasadzie związków przyczynowo-skutkowych? W jakim zakresie historyjka obrazkowa ułatwia rozumienie myśli przewodniej utworu? Do zebrania materiału badawczego zastosowano cykle obrazków oraz testy słownikowe dla dzieci w wieku siedmiu lat, badające poziom rozwoju leksyki i rozumienia informacji. Analizie poddano także wypowiedzi badanych uczniów na temat wykorzystanych ilustracji (bazujących na utworach Jana Brzechwy, Juliana Tuwima oraz Marii Konopnickiej). Badaniem objęto dwie pierwsze klasy nauczania zintegrowanego – klasę A (21 osób) oraz klasę B (19 osób). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono pozytywny wpływ historyjki obrazkowej na aktywizację leksyki dziecka oraz poprawne rozumienie tekstu. Analiza uzyskanego materiału wykazała, że cykle obrazkowe były dobrym źródłem do ćwiczeń w mówieniu. Ponadto zaobserwowano łatwiejsze wyodrębnianie postaci, przedmiotów, czynności, sytuacji oraz sprawniejsze nazywanie ich. Dodatkowo wykazano pozytywny wpływ historyjki obrazkowej także na rozumienie informacji szczegółowej czytanego przez dziecko tekstu. Tego typu pomoce rozwijają wyobraźnię poprzez komponowanie brakujących elementów treści oraz ułatwiają rozumienie myśli przewodniej utworu. |