BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Historyjka obrazkowa jako środek aktywizujący rozwój leksykalny i rozumienie treści u dzieci siedmioletnich
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Anna Jakubowicz-Bryx
Abstrakt:

Celem badań była odpowiedź na następujące pytania: W jakim zakresie historyjka obrazkowa ułatwia wyodrębnianie postaci, przedmiotów, czynności, sytuacji oraz nazywania ich? W jakim zakresie wykorzystanie historyjki obrazkowej umożliwia rozumienie szczegółowej informacji? W jakim stopniu historyjka obrazkowa rozwija wyobraźnię przez komponowanie brakujących elementów, uzupełnianie treści na zasadzie związków przyczynowo-skutkowych? W jakim zakresie historyjka obrazkowa ułatwia rozumienie myśli przewodniej utworu? Do zebrania materiału badawczego zastosowano cykle obrazków oraz testy słownikowe dla dzieci w wieku siedmiu lat, badające poziom rozwoju leksyki i rozumienia informacji. Analizie poddano także wypowiedzi badanych uczniów na temat wykorzystanych ilustracji (bazujących na utworach Jana Brzechwy, Juliana Tuwima oraz Marii Konopnickiej). Badaniem objęto dwie pierwsze klasy nauczania zintegrowanego – klasę A (21 osób) oraz klasę B (19 osób). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono pozytywny wpływ historyjki obrazkowej na aktywizację leksyki dziecka oraz poprawne rozumienie tekstu. Analiza uzyskanego materiału wykazała, że cykle obrazkowe były dobrym źródłem do ćwiczeń w mówieniu. Ponadto zaobserwowano łatwiejsze wyodrębnianie postaci, przedmiotów, czynności, sytuacji oraz sprawniejsze nazywanie ich. Dodatkowo wykazano pozytywny wpływ historyjki obrazkowej także na rozumienie informacji szczegółowej czytanego przez dziecko tekstu. Tego typu pomoce rozwijają wyobraźnię poprzez komponowanie brakujących elementów treści oraz ułatwiają rozumienie myśli przewodniej utworu.

Deskryptory TESE: umiejętności komunikowania się, umiejętność mówienia, umiejętności podstawowe, kształcenie na poziomie elementarnym, rozwój dziecka
TESE descriptors: communicative competences, oral skills, basic skills, basic education, child development
Publikacje:
  • Jakubowicz-Bryx, A. (2011). Historyjka obrazkowa jako środek aktywizujący rozwój leksykalny i rozumienie treści u dzieci siedmioletnich. Studia Pedagogiczne, 20, 199-208.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"