BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trafność uczniowskich i nauczycielskich sądów o osiągnięciach (komunikat z badań)
Data: [2001]
Badacz: Urszula Augustyńska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy wpływu sprawdzania i oceniania osiągnięć szkolnych na rozwijanie się świadomości tych osiągnięć w zakresie uczenia matematyki na poziomie wczesnoszkolnym. Badaniem objęto szkoły podstawowe w Częstochowie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę eksperymentu naturalnego według planu jednoczynnikowej analizy wariancji. Próbę stanowiło 160 uczniów klasy trzeciej, których dobrano i podzielono na grupy zgodnie z pierwszą i drugą zasadą randomizacji. Wyróżniono trzy grupy: grupę E0 – w której nie interweniowano w sposób sprawdzania i oceniania uczniowskich osiągnięć szkolnych; E1 – w której wykorzystano narzędzie diagnozy postępów ucznia, a ocenę osiągnięć pozostawiono nauczycielowi; E2 – w której posłużono się opracowanymi sprawdzianami diagnostycznymi oraz formułowano jakościową opisową ocenę ich wyników. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele dużo częściej przeceniali osiągnięcia, niż ich nie doceniali. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że udział trafnych sądów był najwyższy w grupach E1 oraz E2 (tzn. tam, gdzie zastosowano sprawdziany diagnostyczne). Wykazano również, że ocena osiągnięć w formie opisowej wpływała na wzrost trafności uczniowskich sądów o własnych osiągnięciach.

Deskryptory TESE: matematyka, postępy w nauce, efekt uczenia się, nauczanie, proces uczenia się, uczenie się, uczeń, nauczyciel
TESE descriptors: mathematics, study progress, learning outcome, teaching, learning process, learning, pupil, teacher
Publikacje:
  • Augustyńska, U. (2002). Trafność uczniowskich i nauczycielskich sądów o osiągnięciach (komunikat z badań). Toruńskie Studia Dydaktyczne, 18, 426-428.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"