BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trafność scenariusza jako narzędzia badań nad drugim układem wymagań programowych
Data: [2004]
Badacz: Grażyna Szyling
Abstrakt:

Badanie miało charakter pilotażowy, jego celem zaś było sprawdzenie użyteczności narzędzia służącego do charakteryzowania wybranych aspektów drugiego układu wymagań programowych oraz oszacowanie jego trafności teoretycznej. Narzędzie miało postać siedmiu scenariuszy (epizodów), z których pierwszy dotyczył trybu podejmowania przez nauczycieli decyzji o zastosowaniu drugiego układu wymagań programowych, kolejne trzy dotyczyły wystawienia uczniowi oceny w ramach drugiego układu wymagań programowych, ostatnie trzy zaś zawierały sytuacje oceniania osiągnięć ucznia wykraczających ponad poziom podstawowy. W badaniu wykorzystano tylko pierwszy scenariusz. Badaniem objęto 87 nauczycieli szkół ponadpodstawowych z różnych rejonów Polski. Wyniki badania pozwoliły pozytywnie ocenić trafność Scenariusza 1 jako narzędzia badań nad drugim układem wymagań programowych. Sytuacja przedstawiana w scenariuszu okazała się dobrze odpowiadać rzeczywistości szkolnego oceniania i nauczycielskim doświadczeniom. Pozytywnie zweryfikowano również sposób kodowania odpowiedzi nauczycieli na pytanie otwarte: Dlaczego dokonałaś/eś takiego wyboru? Ograniczona trafność dotyczyła jedynie interpretacji wyników uzyskanych dla pytania zamkniętego. Zaproponowano jednak możliwość zmarginalizowania tych ograniczeń poprzez poszerzenie opcji wyboru oraz rozdzielenie aspektu trybu podejmowania decyzji oraz jej komunikowania.

Deskryptory TESE: badania naukowe, program nauczania, nauczyciel, szkoła średnia, ocenianie
TESE descriptors: research, curriculum, teacher, secondary school, marking
Publikacje:
  • Szyling, G. (2004). Trafność scenariusza jako narzędzia badań nad drugim układem wymagań programowych. Edukacja, 2, 91-106.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"