Tytuł badania: |
Trafność scenariusza jako narzędzia badań nad drugim układem wymagań programowych |
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Grażyna Szyling |
Abstrakt: |
Badanie miało charakter pilotażowy, jego celem zaś było sprawdzenie użyteczności narzędzia służącego do charakteryzowania wybranych aspektów drugiego układu wymagań programowych oraz oszacowanie jego trafności teoretycznej. Narzędzie miało postać siedmiu scenariuszy (epizodów), z których pierwszy dotyczył trybu podejmowania przez nauczycieli decyzji o zastosowaniu drugiego układu wymagań programowych, kolejne trzy dotyczyły wystawienia uczniowi oceny w ramach drugiego układu wymagań programowych, ostatnie trzy zaś zawierały sytuacje oceniania osiągnięć ucznia wykraczających ponad poziom podstawowy. W badaniu wykorzystano tylko pierwszy scenariusz. Badaniem objęto 87 nauczycieli szkół ponadpodstawowych z różnych rejonów Polski. Wyniki badania pozwoliły pozytywnie ocenić trafność Scenariusza 1 jako narzędzia badań nad drugim układem wymagań programowych. Sytuacja przedstawiana w scenariuszu okazała się dobrze odpowiadać rzeczywistości szkolnego oceniania i nauczycielskim doświadczeniom. Pozytywnie zweryfikowano również sposób kodowania odpowiedzi nauczycieli na pytanie otwarte: Dlaczego dokonałaś/eś takiego wyboru? Ograniczona trafność dotyczyła jedynie interpretacji wyników uzyskanych dla pytania zamkniętego. Zaproponowano jednak możliwość zmarginalizowania tych ograniczeń poprzez poszerzenie opcji wyboru oraz rozdzielenie aspektu trybu podejmowania decyzji oraz jej komunikowania. |
Deskryptory TESE: |
badania naukowe, program nauczania, nauczyciel, szkoła średnia, ocenianie |
TESE descriptors: |
research, curriculum, teacher, secondary school, marking |
Publikacje: |
- Szyling, G. (2004). Trafność scenariusza jako narzędzia badań nad drugim układem wymagań programowych. Edukacja, 2, 91-106.
|