BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: styczeń 2010 – czerwiec 2012
Badacz: Roman Dolata, Anna Hawrot, Grzegorz Humenny, Aleksandra Jasińska, Maciej Koniewski, Przemysław Majkut, Tomasz Żółtak
Abstrakt:

Głównym celem ilościowego badania podłużnego było zgromadzenie danych, dzięki którym można byłoby ustalić trafność metody Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD). Badanie miało charakter panelowy (obserwacje, pozyskanie danych od respondentów za pomocą kwestionariusza oraz analiza baz egzaminacyjnych). Wykorzystano m.in. ankietę audytoryjną. Badanie dotyczyło trzeciego etapu edukacyjnego. W badaniu wzięło udział kilka losowo dobranych grup: uczniowie gimnazjum, rodzice, nauczyciele, dyrektorzy szkół. Narzędziem badawczym był Test Matryc Ravena (wersja standardowa, forma klasyczna). Łącznie do badania wylosowano 150 szkół. Próba pierwszego etapu badania objęła: 6046 uczniów i tyle samo rodziców, 3028 nauczycieli, 150 dyrektorów. W raporcie można znaleźć informacje na temat trafności testów egzaminacyjnych, modeli EWD w gimnazjum, korepetycji/wsparcia rodzinnego ucznia w zakresie edukacji, stylów zarządzania szkołą, cech nauczycielskich. Wnioski z badania potwierdziły m.in., że szkoły, które zostały zaklasyfikowane do placówek silnie selekcyjnych, wykazują się (uśredniając) wyższymi wynikami egzaminów końcowych. W wielu aspektach trafność metody EWD została w badaniu potwierdzona.

Deskryptory TESE: gimnazjum, metodologia, edukacja, wskaźnik, uczeń
TESE descriptors: lower secondary, methodology, education, indicator, pupil
Publikacje:
  • Dolata, R. i in. (2013). Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów. Pobrane z http://2013.ewd.edu.pl/publikacje/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"