Abstrakt: |
Głównym celem ilościowego badania podłużnego było zgromadzenie danych, dzięki którym można byłoby ustalić trafność metody Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD). Badanie miało charakter panelowy (obserwacje, pozyskanie danych od respondentów za pomocą kwestionariusza oraz analiza baz egzaminacyjnych). Wykorzystano m.in. ankietę audytoryjną. Badanie dotyczyło trzeciego etapu edukacyjnego. W badaniu wzięło udział kilka losowo dobranych grup: uczniowie gimnazjum, rodzice, nauczyciele, dyrektorzy szkół. Narzędziem badawczym był Test Matryc Ravena (wersja standardowa, forma klasyczna). Łącznie do badania wylosowano 150 szkół. Próba pierwszego etapu badania objęła: 6046 uczniów i tyle samo rodziców, 3028 nauczycieli, 150 dyrektorów. W raporcie można znaleźć informacje na temat trafności testów egzaminacyjnych, modeli EWD w gimnazjum, korepetycji/wsparcia rodzinnego ucznia w zakresie edukacji, stylów zarządzania szkołą, cech nauczycielskich. Wnioski z badania potwierdziły m.in., że szkoły, które zostały zaklasyfikowane do placówek silnie selekcyjnych, wykazują się (uśredniając) wyższymi wynikami egzaminów końcowych. W wielu aspektach trafność metody EWD została w badaniu potwierdzona. |