BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjach
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Data: 2010
Badacz: Roman Dolata
Abstrakt:

Analizę przeprowadzono w ramach projektu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD), współfinansowanego przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych. Przeanalizowano dane CKE z lat 2002-2012, które porównano z analizami przeprowadzonymi w ramach badania PISA 2006. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że zróżnicowanie gimnazjów pod względem wyników egzaminu gimnazjalnego (część humanistyczna) wyniosło w 2002 roku 12% i systematycznie rosło – w 2010 roku osiągnęło 17%. W 2006 roku zanotowano bardzo podobny poziom międzyszkolnego zróżnicowania wyników nauczania do poziomu wskazanego w ramach badania PISA 2006. Uwzględnienie w analizie lokalizacji gimnazjum ujawniło, że w 2002 roku najmniejsze zróżnicowanie międzyszkolne występowało na wsi (7-8%), największe zaś w dużych miastach (14%). Stwierdzono tendencję wzrostową poziomu zróżnicowania na wszystkich obszarach, choć im większy poziom urbanizacji, tym dynamika ta jest silniejsza. I tak w dużych miastach poziom zróżnicowania międzyszkolnego wyniósł w 2002 roku 14%, a w 2009 roku – już 30%. W 2010 roku nastąpiła niewielka korekta do 29%. Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania na poziomie szkoły podstawowej (sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej) okazało się pod względem ogólnego wzoru zjawiska podobne do poziomu gimnazjum. Stwierdzono jednak duże różnice ilościowe – zarówno poziom zróżnicowania, jak i jego dynamika, okazały się na poziomie szkoły podstawowej niższe niż na poziomie gimnazjum. W dużych miastach poziom zróżnicowania międzyszkolnego w 2006 roku wyniósł zaledwie 14%.

Author's Keywords: social cohesion, between school variance, educational system in Poland
Deskryptory TESE: gimnazjum, egzamin, szkoła podstawowa, równość szans, poziom kształcenia, obszar miejski, obszar wiejski, system edukacji
TESE descriptors: lower secondary, examination, primary school, equal opportunity, level of education, urban area, rural area, education system
Publikacje:
  • Dolata, R. (2010). Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjach. W: J. Łukasik, I. Nowosad i M.J. Szymański (red.), Edukacja. Równość czy jakość? (s. 52-63). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"