Obserwuj
Tytuł badania: |
Ewaluacyjna funkcja egzaminów zewnętrznych w opiniach nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów |
Projekt badawczy: |
- Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Marek Piotrowski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Jego celem było przeanalizowanie wypowiedzi nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych na temat sprawdzianu w klasie szóstej, egzaminu gimnazjalnego i matury, ze szczególnym uwzględnieniem opinii dotyczących ewaluacji funkcji egzaminów. W analizie wykorzystano dane uzyskane w wyniku pierwszego etapu badania podłużnego Ścieżki rozwoju edukacyjnego dzieci i młodzieży, który przeprowadzono w 180 szkołach podstawowych (2557 nauczycieli) i 150 szkołach gimnazjalnych (2839 nauczycieli). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele znacznie częściej wyrażali zdecydowane opinie w sprawie egzaminu maturalnego niż pozostałych egzaminów. Stosunek opinii pozytywnych do negatywnych świadczył o akceptacji egzaminów zewnętrznych wśród badanych. Najwięcej wątpliwości nauczycieli ze wszystkich typów szkół wzbudzał egzamin kończący szkołę podstawową. Poziom aprobaty dla egzaminu po szkole podstawowej nie różnicował także nauczycieli ze względu na nauczany przedmiot. Zarzucano mu, że nie stymuluje rozwoju dzieci i przyczynia się do zwiększania nierówności edukacyjnych. Natomiast egzamin gimnazjalny zyskał największe poparcie nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i humanistycznych, najmniejsze zaś – nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Matura była akceptowana przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, wywoływała zaś kontrowersje wśród nauczycieli przedmiotów humanistycznych. Zdaniem nauczycieli wyniki sprawdzianów zewnętrznych mogły być wykorzystane do ewaluacji pracy szkoły jedynie jako jeden z elementów (obok oceny pracy nauczyciela prowadzonej niezależnie od wyników) z powodu wad związanych ze złym określaniem zakresu zadań i przypadkowością wyników. |
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, egzamin, nauczyciel, szkoła podstawowa, gimnazjum, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
evaluation, examination, teacher, primary school, lower secondary, learning outcome |
Publikacje: |
- Piotrowski, M. (2011). Ewaluacyjna funkcja egzaminów zewnętrznych w opiniach nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów. W: Wyniki badań monitorujących ewaluacyjną funkcję systemu egzaminacyjnego, w tym metody EWD. Raport badawczy (s. 9-19). Pobrane z http://ewd.edu.pl/badania-monitorujace/monitorowanie_2011.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.