BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gimnazjum niejedno ma imię – na podstawie wywiadów z dyrektorami
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2009 – 2012
Badacz: Maria Krystyna Szmigel
Abstrakt:

Raport przedstawia wyniki jakościowego badania podłużnego. Głównym celem badania terenowego była weryfikacja czynników oddziałujących na uczniowskie osiągnięcia edukacyjne z zakresu indywidualnych predyspozycji, a także szkolnych i społeczno-kulturowych. Pozyskano także informacje na temat monitorowania egzaminów zewnętrznych. W badaniu wzięło udział 150 losowo dobranych gimnazjów. Do pomiaru zastosowano technikę indywidualnego wywiadu narracyjnego z dyrektorami. Dzięki niej zebrano dane na temat praktykowania podziału uczniów na klasy, przyporządkowania nauczycieli do konkretnych zespołów klasowych czy do zadań dodatkowych. Wyniki badania wskazały m.in., że głównym kryterium decydującym o przydziale uczniów do klas jest chęć zapewnienia możliwie maksymalnego rozwoju uczniów (121 wskazań). Dobór nauczyciela do klas jest celowy. Do najczęściej organizowanych zespołów w ramach funkcjonowania szkoły zaliczono: zespoły do zadań dydaktycznych (66%), zespoły do zadań zarządczych (16,5%), zespoły do zadań wychowawczych (12,8%), zespoły do zadań opiekuńczych (3,7%).

Deskryptory TESE: gimnazjum, szkoła, badania edukacyjne, dyrektor szkoły, edukacja
TESE descriptors: lower secondary, school, educational research, headteacher, education
Publikacje:
  • Szmigel, M.K. (2013). Gimnazjum niejedno ma imię – na podstawie wywiadów z dyrektorami. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych (s. 51-64). Gniezno: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"