BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szacowanie efektu nauczyciela na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Maciej Koniewski
Abstrakt:

Celem badania było oszacowanie wpływu efektu nauczyciela na osiągnięcia szkolne gimnazjalistów. Do analizy wykorzystano dane zgromadzone w ramach Badania uwarunkowań osiągnięć szkolnych uczniów szkół podstawowych i gimnazjów zrealizowanego przez zespół Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD) w okresie od stycznia do czerwca 2012 roku. Badanie to objęło 5249 uczniów oraz 3579 nauczycieli. Analizę statystyczną przeprowadzono za pomocą programu HLM z wykorzystaniem modelowania hierarchicznego. Rezultaty analizy pozwoliły stwierdzić, że efekt nauczyciela wyjaśniał 12% wariancji wyników egzaminów z matematyki i 8% wyników z zakresu kompetencji językowych. W modelu uwzględniającym niektóre zmienne związane z uczniem (wcześniejsze osiągnięcia, inteligencja, zmienne statusowe rodziny) efekt nauczyciela wyjaśnił odpowiednio 5% i 4% wariancji wyników egzaminów. Analiza skierowana na wykrycie cech nauczyciela odpowiedzialnych za poziom efektywności ich pracy ujawniła, że skala „autorytet nauczyciela / utrzymanie dyscypliny” wyjaśniła 91% efektu nauczyciela w przypadku nauczania matematyki oraz 81% w przypadku nauczania języka polskiego, przy kontroli wcześniej wymienionych czynników związanych z uczniem oraz lokalizacji szkoły.

Autorskie słowa kluczowe: socjologia edukacji, efekt nauczyciela, szkolne uwarunkowania efektywności kształcenia, modele hierarchiczne, HLM
Deskryptory TESE: efekt uczenia się, egzamin, gimnazjum, matematyka, polski, nauczyciel, atmosfera w klasie, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: learning outcome, examination, lower secondary, mathematics, Polish, teacher, classroom climate, teacher-student relation
Publikacje:
  • Koniewski, M. (2013). Szacowanie efektu nauczyciela na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego. Edukacja, 3(123), 37-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"