| Tytuł badania: | 
		Szacowanie efektu nauczyciela na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego | 
	
			
			| Projekt badawczy: | 
			
				- Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
  
				
									pokaż badania
					
						Inne badania w projekcie:
						 
					 
							 | 
		
		
		
		
				
			| Instytucja: | 
			 | 
		
			
		| Data: | 
		[2013] | 
	
	
		| Badacz: | 
		Maciej Koniewski | 
	
	
		| Abstrakt: | 
		
			 Celem badania było oszacowanie wpływu efektu nauczyciela na osiągnięcia szkolne gimnazjalistów. Do analizy wykorzystano dane zgromadzone w ramach Badania uwarunkowań osiągnięć szkolnych uczniów szkół podstawowych i gimnazjów zrealizowanego przez zespół Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD) w okresie od stycznia do czerwca 2012 roku. Badanie to objęło 5249 uczniów oraz 3579 nauczycieli. Analizę statystyczną przeprowadzono za pomocą programu HLM z wykorzystaniem modelowania hierarchicznego. Rezultaty analizy pozwoliły stwierdzić, że efekt nauczyciela wyjaśniał 12% wariancji wyników egzaminów z matematyki i 8% wyników z zakresu kompetencji językowych. W modelu uwzględniającym niektóre zmienne związane z uczniem (wcześniejsze osiągnięcia, inteligencja, zmienne statusowe rodziny) efekt nauczyciela wyjaśnił odpowiednio 5% i 4% wariancji wyników egzaminów. Analiza skierowana na wykrycie cech nauczyciela odpowiedzialnych za poziom efektywności ich pracy ujawniła, że skala „autorytet nauczyciela / utrzymanie dyscypliny” wyjaśniła 91% efektu nauczyciela w przypadku nauczania matematyki oraz 81% w przypadku nauczania języka polskiego, przy kontroli wcześniej wymienionych czynników związanych z uczniem oraz lokalizacji szkoły. 		 | 
	
			
			| Autorskie słowa kluczowe: | 
			socjologia edukacji, efekt nauczyciela, szkolne uwarunkowania efektywności kształcenia, modele hierarchiczne, HLM | 
		
			
		| Deskryptory TESE: | 
		efekt uczenia się, egzamin, gimnazjum, matematyka, polski, nauczyciel, atmosfera w klasie, relacja nauczyciel – uczeń | 
	
	
		| TESE descriptors: | 
		learning outcome, examination, lower secondary, mathematics, Polish, teacher, classroom climate, teacher-student relation | 
	
	
		| Publikacje: | 
		- Koniewski, M. (2013). Szacowanie efektu nauczyciela na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego. Edukacja, 3(123), 37-59.
 
  |