Tytuł badania: |
Szacowanie efektu nauczyciela na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego |
Projekt badawczy: |
- Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Maciej Koniewski |
Abstrakt: |
Celem badania było oszacowanie wpływu efektu nauczyciela na osiągnięcia szkolne gimnazjalistów. Do analizy wykorzystano dane zgromadzone w ramach Badania uwarunkowań osiągnięć szkolnych uczniów szkół podstawowych i gimnazjów zrealizowanego przez zespół Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD) w okresie od stycznia do czerwca 2012 roku. Badanie to objęło 5249 uczniów oraz 3579 nauczycieli. Analizę statystyczną przeprowadzono za pomocą programu HLM z wykorzystaniem modelowania hierarchicznego. Rezultaty analizy pozwoliły stwierdzić, że efekt nauczyciela wyjaśniał 12% wariancji wyników egzaminów z matematyki i 8% wyników z zakresu kompetencji językowych. W modelu uwzględniającym niektóre zmienne związane z uczniem (wcześniejsze osiągnięcia, inteligencja, zmienne statusowe rodziny) efekt nauczyciela wyjaśnił odpowiednio 5% i 4% wariancji wyników egzaminów. Analiza skierowana na wykrycie cech nauczyciela odpowiedzialnych za poziom efektywności ich pracy ujawniła, że skala „autorytet nauczyciela / utrzymanie dyscypliny” wyjaśniła 91% efektu nauczyciela w przypadku nauczania matematyki oraz 81% w przypadku nauczania języka polskiego, przy kontroli wcześniej wymienionych czynników związanych z uczniem oraz lokalizacji szkoły. |
Autorskie słowa kluczowe: |
socjologia edukacji, efekt nauczyciela, szkolne uwarunkowania efektywności kształcenia, modele hierarchiczne, HLM |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, egzamin, gimnazjum, matematyka, polski, nauczyciel, atmosfera w klasie, relacja nauczyciel – uczeń |
TESE descriptors: |
learning outcome, examination, lower secondary, mathematics, Polish, teacher, classroom climate, teacher-student relation |
Publikacje: |
- Koniewski, M. (2013). Szacowanie efektu nauczyciela na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego. Edukacja, 3(123), 37-59.
|