Abstrakt: |
Celem badania była ocena poczucia kontroli uogólnionego oraz sytuacyjnego, związanego ze sportem oraz studiami w grupie sportowców-studentów. Badaniem objęto zawodników uniwersjadowej kadry Polski (N = 103, w tym 55 kobiet oraz 48 mężczyzn, w wieku od 19 do 28 lat) oraz studentów wychowania fizycznego również uprawiających sport, ale na niższym poziomie (N = 103, w tym 46 kobiet oraz 57 mężczyzn, w wieku od 19 do 27 lat). Poziom poczucia kontroli (LOC) poddano analizie pod względem takich zmiennych jak: poziom sportowy, rodzaj uprawianej dyscypliny oraz tok nauki. Do zebrania materiału badawczego posłużono się zmodyfikowaną Skalą I-E w Pracy X. Gliszczyńskiej, w skład których wchodziły trzy podskale: mFŻ – filozofii życiowej; mSP – służąca do pomiaru poczucia umiejscowienia kontroli w sytuacji działalności sportowej, mST – mierząca poczucie kontroli w sytuacji nauki w szkole wyższej. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zawodnicy uniwersjady prezentowali wyższy niż studenci wychowania fizycznego poziom LOC w zakresie działalności sportowej oraz w sytuacji nauki w szkole wyższej. W zakresie uprawianej dziedziny sportu okazało się, że reprezentanci kadry Polski, którzy uprawiali sporty indywidualne, mieli bardziej uwewnętrzniony LOC w obszarze sportu i nauki niż studenci wychowania fizycznego. Pod względem toku studiów zaobserwowano niższy poziom LOC w sytuacji nauki wśród studentów studiujących w ramach indywidualnej organizacji zajęć niż w grupie sportowców studiujących tokiem regularnym. |