Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, z jakiego rodzaju sytuacjami zadaniowymi stykają się dzieci podczas lekcji. Ponad 60 studentek drugiego roku Kolegium Edukacyjnego hospitowało 15 lekcji w klasach I-III. Szczególną uwagę zwracano na współdziałanie nauczyciela z uczniami w celu doprowadzenia do pożądanych zmian u ucznia. Badanie ujawniło, że większość zadań na lekcjach występowała w ścisłym związku z zastosowanymi formami, metodami i środkami nauczania. Same lekcje miały charakter podający i opierały się na wypowiedziach słownych, głównie nauczyciela. Poglądowość zastępowano zobrazowaniem czegoś. Rzadko pracowano z obiektem czy na obiekcie. Zaobserwowano również nadmierne wykorzystywanie kart pracy wymagających najczęściej wypełnienia luki, skojarzenia pojęć w pary, dopasowania elementów. Tego rodzaju zadania mocno ograniczały myślenie przyczynowe, szukanie zależności i wyjaśnianie sytuacji. Wśród pozytywnych przykładów wykorzystania na lekcjach metod aktywizujących, wymieniono naukę spójników poprzez opowiadanie przez dzieci wydarzeń z ich życia połączone ze spisywaniem spójników na tablicy oraz wspólne układanie baśni, a także naukę mnożenia poprzez grę w bingo i wyśpiewywanie tabliczki mnożenia. |